آشنایی با آزمون ایلتس

به گزارش مجله سرگرمی، آزمون آیلتس (به انگلیسی: IELTS) که برگرفته از سرواژگان (International English Language Testing System) به معنای نظام بین المللی ارزش یابی زبان انگلیسی است. این آزمون یکی از معتبرترین آزمون های زبان انگلیسی در حال حاضر است که در سراسر دنیا برگزار می گردد. آیلتس در واقع آزمونی بریتانیایی بوده و از این نظر هم ردیف با تافل، آزمون آمریکایی قرار می گیرد. این آزمون توسط دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا برگزار می گردد.آزمون آیلتس IELTS یکی از معتبرترین آزمون های دنیا است که در بیشتر کشورها و دانشگاه ها قابل استفاده است.

آشنایی با آزمون ایلتس

این آزمون در بیش از 270 مرکز آزمونی در نزدیک به 110 کشور جهان برگزار می شود. شما با در دست داشتن نمره قابل قبول در این آزمون می توانید نسبت به مهاجرت تحصیلی اقدام کنید. این آزمون که توسط دانشگاه کمبریج انگلستان ، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا برگزار می شود در دانشگاه هایی نظیر کمبریج، آکسفورد و هاروارد قابل استناد است. سیستم نمره دهی در این آزمون در بازه 0 تا 9 است.

بخش های مختلف آزمون آیلتس

آزمون آیلتس در چهار مهارت مختلف شرکت نمایندگان را مورد ارزیابی قرار می دهد که این مهارت ها به ترتیب برگزاری در آزمون شامل Listening (شنیداری)، Reading (خواندن)، Writing (نوشتاری) هستند.

آزمون آیلتس از 4 بخش شنیداری (Listening)، خواندن (Reading)، نوشتن (Writing) و مکالمه (Speaking) تشکیل شده است. در بین قسمت های مختلف آزمون وقت استراحتی وجود ندارد. کل آزمون دارای دو گونه آکادمیک و جنرال است که گونه آکادمیک برای ورود به دانشگاه ها مورد احتیاج می باشد.

زمان بندی اجزای آزمون آیلتس

  1. Academic Reading: 60 min.
  2. Academic Writing: 60 min.
  3. Listening: 40 min.
  4. Speaking: 11 - 14 min.
  5. General Training Reading: 60 min.
  6. General Training Writing: 60 min.

بخش Speaking آیلتس با توجه به زمان برگزاری آزمون یک هفته قبل از آزمون و گاها بعد از آزمون برگزار می شود.

  • بخش لیسنینگ آیلتس - Listening

فایل این بخش فقط یکبار برای شرکت نمایندگان پخش می شود.

پیش از آغاز پخش فرصت چک کردن سوالات را خواهید داشت

جواب سوالات لیسنینگ آیلتس می بایست در دفترچه پاسخنامه درج شود.

بخش اول و دوم آزمون:

این بخش شامل موضوعات اجتماعی بوده و مکالماتی بین افراد را مورد آنالیز قرار می دهد.

بخش سوم و چهارم:

در این بخش موضوعات دانشگاهی مورد آنالیز قرار می گیرند. یک مکالمه بین چهار نفر و یک کنفرانس تشکیل دهنده این بخش ها هستند.

  • بخش ریدینگ آیلتس - Reading

در این بخش شرکت نمایندگان می بایست به سوالات مربوط به سه متن که در مجموع بین 2000 تا 2700 کلمه دارند پس از مطالعه جوابگو باشند.

این بخش بر خلاف بخش شنیداری شامل زمان اضافه ای برای انتقال جواب ها از دفترچه سوالات به پاسخنامه نمی شود.

متونی که در این بخش برای شرکت نمایندگان مورد استفاده قرار گرفته اند از کتاب ها، مجلات و جزوات عمومی انتخاب شده اند و لزوما برای خواننده متخصص نیستند.

بخش اول آزمون ریدینگ آیلتس: این بخش پیرامون فعالیت های روزمره اجتماعی است .

بخش دوم آزمون شنیداری آیلتس: این بخش پیرامون جزوات آموزشی و احتیاجهای رفاهیست که برای شرکت نمایندگان انتخاب شده است.

بخش سوم آزمون شنیداری آیلتس: این بخش متشکل از یک متن بلند با موضوعی عمومی است.

  • بخش ریدینگ آکادمیک آیلتس - Reading Academic

در این بخش دفترچه سوال شامل سه متن است که در مجموع بین 2000 تا 2700 کلمه را در خود گنجانده است.

در این بخش برخلاف آزمون شنیداری شما وقت اضافه ای برای جابه جایی سوالات از دفترچه سوالات به پاسخنامه نخواهید داشت.

متونی که در این بخش برای شرکت نمایندگان مورد استفاده قرار گرفته اند از کتاب ها، مجلات و جزوات عمومی انتخاب شده اند و لزوما برای خواننده متخصص نیستند.

در بخش دوم این آزمون برای شرکت نمایندگان یک متن علمی انتخاب شده است.

در بخش سوم این آزمون یک متن علمی و یا استدلالی برای شرکت نماینده انتخاب شده است، در صورتی که این متن حاوی کلمات تخصصی باشد واژه نامه ای کوتاه همراه آن خواهد بود.

  • بخش رایتینگ آیلتس (Writing)

در بخش رایتینگ آیلتس شما به عنوان شرکت نماینده در آزمون با دو موضوع روبرو خواهید شد که می بایست درباره این موضوعات انشا بنویسید.

موضوع اول (Task 1): در این بخش از شما خواسته خواهد شد تا در متنی که حداقل از 150 کلمه تشکیل شده است مسئله ای فرضی را توضیح دهید.

در نظر داشته باشید در صورتی که تعداد کلمات استفاده شده در این متن کمتر از حداقل خواسته شده باشد شما نمره از دست خواهید داد.

برای نوشتن این نامه می توانید به یکی از چهار موضوع زیر رجوع کنید و از آنها جهت سهولت در جوابگویی بهره ببرید.

Complaint / Request of information letter شکایت نامه / نامه درخواست اطلاعات

Job application letter نامه درخواست کار

Formal business letter نامه رسمی اداری

Personal letter نامه شخصی

موضوع دوم (Task 2): در بخش دوم این آزمون شما باید نظر موافق و یا مخالف خود را پیرامون موضوعی بیان کنید، در نظر داشته باشید که این بخش می بایست حداقل شامل 250 کلمه باشد در صورتی که از حد مجاز کلمات کمتری را استفاده کرد باشید به نسبت نمره از دست خواهید داد. بخش مکالمه آیلتس (Speaking)

بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس شامل یک مصاحبه رودررو با مصاحبه نماینده رسمی آیلتس است.

این قسمت از آزمون شامل سه بخش است:

بخش اول

در اولین بخش آزمون متقاضی می بایست به سوالاتی عمومی و شخصی درباره محل زندگی، شرایط کاری، شرایط خانوادگی و علایق خود پاسخ دهد.

بخش دوم

در این بخش موضوعی از طرف ممتحن آیلتس برای شما انتخاب می شود و شما یک دقیقه فرصت خواهید داشت تا درباره این موضوع فکر نموده و نت برداری کنید و دو دقیقه درباره آن صحبت کنید و سپس به یک یا دو سوال درباره آن پاسخ دهید.

در این بخش لازم نیست شما به تمامی سوالات روی کارت پاسخ دهید ولی این موضوع اهمیت دارد که در دو دقیقه صحبت خود جوابگوی این سوالات باشید.

بخش سوم

در بخش سوم آزمون مکالمه آیلتس شما می بایست به مدت 4 الی 5 دقیقه با مصاحبه نماینده مکالمه ای را برقرار کنید، در نظر داشته باشید که موضوع صحبت شما در این بخش همان موضوعی خواهد بود که در بخش دوم درباره آن صحبت نموده اید.

اجرای آزمون آیلتس

در روز آزمون ابتدا به سوالات Listening سپس به سوالات Reading و بعد به سوالات Writing پاسخ خواهید داد. در بخش Writing و Reading شما این امکان را دارید که از قسمت های مختلف سوالات آغاز به جوابگویی کنید. تاریخ و ساعت برگزاری قسمت Speaking دوازده روز قبل از آزمون به شرکت نمایندگان اعلام می شود. تمامی مراحل کتبی آزمون باید با مداد نوشته شود و داوطلبان اجازه استفاده از خودنویس یا اتوماتیک یا اتود را در هیچ مرحله ای از آزمون کتبی ندارند.

نتایج آزمون ، 13 روز پس از انتها یافتن آزمون کتبی اعلام خواهد شد و کارنامه در اولین روز کاری بعد از 13 روز تحویل پست یا داوطلب داده خواهد شد. مسئولان دفتر آزمون اجازه ندارند تا به وسیله تلفن، فکس، یا پست الکترونیکی نتایج را به اطلاع داوطلبان برسانند.

تا 5 کارنامه برای دانشگاه ها و موسسات مورد درخواست شما بصورت رایگان توسط دفاتر برگزار نماینده آزمون ارسال می شود، بشرطی که از تاریخ آزمون شما یک ماه نگذشته باشد. اگر بیشتر از یک ماه از تاریخ آزمونتان سپری شود و یا بیشتر از 5 کارنامه بخواهید برایتان ارسال بشود، به ازای هر کارنامه باید مبلغی را پرداخت کنید. بیشتر دانشگاه ها کارنامه IELTS را که بیشتر از دو سال از تاریخ آن گذشته باشد، قبول ندارند.

نمره بندی آزمون آیلتس

سیستم سنجش نمرات در آزمون آیلتس در بازه ای از 0 تا 9 است، در آزمون آیلتس واژه ای به نام (نمره قبولی) تعریف نشده است و نمره کسب شده توسط شما گواهی است بر میزان دانش زبانی شما.

همین نمره شما دلیلی بر قبولی و یا مردودی شما نیست اما با توجه به انتظارات شما از نمره مورد نظرتان این نمرات ارزش گذاری خواهند شد. به طور کلی با توجه به همین ارزش گذاری نمره 5 نمره متوسط و نمره 6 به بالا نمره خوب تلقی می شود.

منابع آزمون آیلتس

قابل ذکر است این کتاب ها جزئی از منابع آیلتس بوده و دانشجویان بر اساس سلایق خود می توانند از این مجموعه معرفی شده استفاده نمایند یا از دیگر منابع موجود نیز بهره ببرند.

  • کتاب های Mindset For IELTS از انتشارات کمبریج
  • کتاب Oxford Word Skills
  • کتاب Kaplan IELTS 2009-2010
  • کتاب Listening for IELTS
  • کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS
  • کتاب های آیلتس کمبریج 1 تا 10
  • کتاب Oxford Word Skills-Idioms and Phrasal verbs
  • کتاب Get ready for IELTS Listening
  • کتاب New insight into IELTS
  • کتاب جذاب Essential Grammar in Use
  • کتاب Get Ready for IELTS Speaking
  • کتاب Essential Words for the IELTS
  • کتاب Complete IELTS Bands
  • کتاب Objective IELTS Intermediate
  • کتاب Objective IELTS Advanced

آیلتس آکادمیک یا جنرال؟

در این بخش قصد داریم به آنالیز و معرفی دو نوع آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال بپردازیم.

همان طور که در جریان هستید آزمون آیلتس به دو نوع آکادمیک Academic و جنرال General تقسیم می شود که هرکدام از این آزمونات برای هدف خاصی تعریف شده اند.

شما می بایست با توجه به هدف گذاری خود آزمون مورد نظر را انتخاب کنید.

تفاوت آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال

شاید مهم ترین تفاوت این دو نوع از آزمون آیلتس در مقصدی است که شما با کسب نمره مربوطه به سمت آن راهنمایی می شوید.

آیلتس آکادمیک: این آزمون مخصوص متقاضیانی است که قصد مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان به نیت ادامه تحصیل در دانشگاه هایی را دارند که در آنها زبان انگلیسی زبان مورد تدریس است.

آیلتس جنرال: این نوع از آزمون مخصوص آن دسته از متقاضیانی است که قصد مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان نظیر انگلستان، آمریکا، استرالیا و … را دارند و تصمیم به تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان را ندارند. یکی دیگر از تفاوت های این دو آزمون در نوع سوالات بخش های Writing و Reading است.

در بخش ریدینگ این آزمون شرکت نمایندگان با موضوعاتی که حول محور علمی و دانشگاهی است روبرو هستند و به نوعی می توان گفت که این سوالات سخت تر و در عین حال محدودتر نیز هستند.

همچنین در بخش رایتینگ این آزمون شرکت نمایندگان می بایست درباره موضوعاتی که به صورت تخصصی درباره مباحث علمی و دانشگاهی است آغاز به نگارش نمایند.

در بخش اول این آزمون (Task 1) متقاضیان می بایست حول موضوعاتی نظیر تحلیل گراف ها و نمودارها اقدام به نوشتن نمایند.

در بخش دوم (Task 2) می بایست درباره موضوعی که داده شده است نظر خود را بنویسند که تعداد کلمات و الزامات این بخش در قسمت معرفی بخش رایتینگ خدمت شما ارائه شده است.

نتایج آزمون آیلتس

نمره آیلتس شما با توجه به میانگین نمرات کسب شده در تمامی مهارت های این آزمون ارزیابی شده و به صورت یک نمره در بازه 0 تا 9 به دست می آید.

نتیجه آزمون شما در غالب یک کارنامه که فقط به شخص شرکت نماینده در آزمون تحویل داده می شود آماده میشود. یکی از خصوصیات کارنامه آیلتس در این است که نمره تمامی مهارت های شما به تفکیک در آن نمایش داده شده است.

ارسال کارنامه آزمون آیلتس

خیلی از شرکت نمایندگان در آزمون آیلتس تصمیم دارند پس از تحویل کارنامه خود از مراکز مجاز آزمونی نسبت به ارسال این نتیجه برای دانشگاه های و یا سفارت های مورد نظر خود اقدام نمایند.

یکی از ویژگی هایی که شما می توانید در هنگام انتخاب مراکز آزمونی خود به آن توجه کنید این گزینه است که بعضی از مراکز آزمونی پس از آماده شدن کارنامه شما معمولا دو هفته بعد از آزمون این کارنامه را برای تعدادی از محل های مدنظر شما بصورت رایگان ارسال می نمایند.

و در صورتی که تعداد مقصد های ارسالی شما بیش از تعداد مجاز آنها باشد می توانید با پرداخت مبلغی این کار را انجام دهید و کارنامه IELTS خود را برای مکان های مورد نظر خود ارسال نمایید.

اعتراض به نمره آیلتس

شما می توانید با مراجعه به مرکزی که در آنجا در آزمون آیلتس شرکت نموده اید فرم مربوطه را پر نموده و درخواست خود را ثبت نمایید، درخواست اعتراض به نمره برای تمامی بخش ها مجاز است. یکی از موارد مهم و قابل ذکر این بخش این است که شما می بایست برای ثبت اعتراض خود مبلغ 176 دلار استرالیا را پرداخت نمایید. صورت صحیح بودن اعتراض شما این مبلغ به شما استرداد خواهد شد ولی در صورتی که نتیجه اولیه درست بوده باشد و اعتراض شما بی دلیل باشد این مبلغ به هیچ وجه قابل استرداد نیست.

نحوه استعلام نمره آزمون ایلتس

سیستم استعلام نمره آیلتس به صورت انحصاری فقط در اختیار دانشگاه ها و موسساتی است که در لیست این سازمان به ثبت رسیده اند.

این امر باعث به وجود آمدن یک سیستم امن شده است که تنها به کسانی که مجوز رویت این نمرات را داشته باشند اجازه ورود می دهد.

این نکته یکی از نقاط قوت آزمون آیلتس است که اطلاعات آزمون شما کاملا محفوظ می ماند.

البته گفتنی است که شما می توانید با ثبت اطلاعات آزمون خود در مدتی تعیین در وب سایت مراکزی که در آن ثبت نام نموده اید مانند British Council و IDP مدرک خود را ببینید.

آیلتس کامپیوتری

آیلتس کامپیوتری نوعی از آزمون آیلتس است که برای آیلتس UKVI آکادمیک در بعضی کشورها که در ادامه به اسامی بعضی از آنها اشاره می کنیم برگزار می شود، این آزمون از ماه مارس سال 2016 میلادی توسط آیلتس رسمیت پیدا نموده است.

این آزمون دارای نقاط تشابه و تفاوت خاصی با آزمون آیلتس کاغذی است که می توان به مواردی از این نکات اشاره نمود.

شباهت ها: از نظر برگزاری آزمون و نکات امنیتی و همچنین از نظر زمان، محتوا، نوع سوالات، آزمون مکالمه هم مشابه آزمون کاغذی آیلتس است.

تفاوت ها: سه بخش Writing - Listening - Reading به صورت کامپیوتری برگزار می شوند.

اعتبار بین المللی آزمون آیلتس

IELTS یا International English Language Testing System یک آزمون زبان انگلیسی است که از اعتباری بین المللی برخوردار می باشد. این آزمون معیاری است جهت سنجش دانش زبان انگلیسی اشخاصی که می خواهند در کشورهای انگلیسی زبان درس بخوانند، کار نمایند و یا به آن کشورها مهاجرت نمایند. آزمون IELTS با همکاری مشترک دانشگاه کمبریج، کنسولگری انگلستان و سازمان IDP استرالیا برگزار می شود. این آزمون از بالاترین و معتبرترین استانداردهای بین المللی جهت سنجش سطح زبان انگلیسی داوطلبان پیروی می نماید و چهار توانائی Writing،Reading،Listening و Speaking را مورد ارزیابی قرار می دهد. بسیاری از دانشگاه ها در کشورهای مختلفی همچون کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزلند و آمریکا آزمون IELTS را به رسمیت می شناسند. همچنین جهت مهاجرت به کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزلند، داشتن مدرک IELTS الزامی است. این آزمون در بیش از 270 مرکز آزمونی واقع در 110 کشور مختلف جهان برگزار می شود و مرکز آیلتس تهران افتخار برگزاری این آزمون را در 29 سال گذشته به عنوان اولین مرکز در ایران دارد . شرکت نمایندگان در آزمون IELTS به طیف وسیعی از سوالات بسیار ساده تا بسیار مشکل پاسخ می دهند. نمره هر بخش از آزمون بین صفر تا 9 می باشد. نمره کلی آزمون با معدل گیری از نمره چهار بخش آزمون محاسبه می شود. در کارنامه IELTS، علاوه بر نمره کلی، نمره هر بخش بطور جداگانه نیز درج می شود.

هر دانشگاه برای پذیرش متقاضیان حداقل نمره ای را تعیین می نماید و بیشتر آنها حداقل نمره کلی 6.5 را احتیاج دارند. بطوریکه نمره هر بخش هم از 6 کمتر نباشد (البته این قاعده کلی است و هر دانشگاه شرایط خاص خود را دارد). به عنوان مثالی دیگر، برای اینکه حدبیشتر امتیاز زبان انگلیسی را جهت مهاجرت به کانادا کسب نمایید، باید در هر چهار قسمت آزمون IELTS حداقل نمره 7 بگیرید.

نمره بندی این آزمون از 0 تا 9 سطح را شامل می شود. البته نمرهٔ قبولی برای این آزمون وجود ندارد اما به طور معمول سطح 5 نمرهٔ متوسط و 6 به بالا خوب تلقی می شود. دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه هاروارد آیلتس با حداقل سطح 7 را می پذیرند.

گونه های آزمون آیلتس

آزمون IELTS در دو نوع Academic و General Training برگزار می شود. آزمون آکادمیک یا Academic مخصوص کسانی است که می خواهند در یک دانشگاه انگلیسی زبان ادامه تحصیل دهند. اما آزمون جنرال یا General Training مخصوص کسانی است که می خواهند به یک کشور انگلیسی زبان مانند کانادا، استرالیا و یا نیوزلند مهاجرت نمایند.

همانطور که گفته شد، در آزمون IELTS، مهارت های Writing،Reading،Listening و Speaking در چهار قسمت جداگانه سنجیده می شوند. بخش های Listening و Speaking برای داوطلبان Academic و General Training به روش کاملا مشابهی مورد ارزیابی قرار می گیرد، هر یک از این دو گروه سوالات جداگانه ای در قسمتهای Reading و Writing دریافت می نمایند. مسئولیت نوع آزمونی که می خواهید در آن شرکت نمائید بر عهده شماست و باید در هنگام ثبت نام، نوع آزمون مورد نظرتان را در فرم ثبت نام قید کنید.

قوانین شرکت در آزمون آیلتس

  • حداقل سن برای شرکت در آزمون، 16 سال تمام است.
  • متقاضی شرکت در آزمون حتما باید پاسپورت معتبر با تاریخ انقضای مهلت دار داشته باشد.

چه کسانی احتیاج به مدرک آیلتس دارند؟

  • افرادی که قصد تحصیل در استرالیا، کانادا، نیوزیلند، آمریکا و انگلستان را داشته باشند.
  • متخصصان و افراد حرفه ­ای در زمینه­ پزشکی که قصد تحصیل یا کار در استرالیا، آمریکا و انگلستان را دارند.
  • کسانی که قصد مهاجرت به استرالیا، کانادا، نیوزیلند و انگلستان را دارند.

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: اینترنت
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 115451

به "آشنایی با آزمون ایلتس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با آزمون ایلتس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید