اتاق ایران، تولایی: مقایسه نرخ رشد اقتصادی کشور و وصول مطالبات اقتصادیاتی نشان از یک فاجعه است

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان در جمع فعالان اقتصادی شهرستان کاشان و معاون سازمان امور اقتصادیاتی با اشاره به اینکه باوجود رشد منفی اقتصادی، وصول اقتصادیات با رشد سالانه روبرو است، گفت: این دو با یکدیگر همخوانی ندارد و مسائل زیادی برای فعالان اقتصادی و حوزه های مولد ایجاد کرده است.

اتاق ایران، تولایی: مقایسه نرخ رشد اقتصادی کشور و وصول مطالبات اقتصادیاتی نشان از یک فاجعه است

رئیس اتاق کاشان با بیان اینکه مقایسه نرخ رشد اقتصادی کشور و وصول مطالبات اقتصادیاتی نشان از یک فاجعه است، گفت: رشد منفی اقتصاد کشور و وصول اقتصادیاتی با رشد سالانه 25 درصد بالاتر با یکدیگر همخوانی ندارد و این مشکل از سازمان امور اقتصادیاتی است که در برابر افزایش سهم اقتصادیات در بودجه هیچ وقت مخالفت ننموده و به هر طریق آن را وصول نموده است.

محمود تولایی، در جمع فعالان اقتصادی شهرستان کاشان و معاون سازمان امور اقتصادیاتی افزود: پرونده هایی مربوط به تراکنش وجود دارد که بعضاً با افزایش محاسبه حدود 5 تا 10 برابری و بدون دقت برگه اقتصادیاتی آن صادر می شود و به مؤدی می گویند ما فرصت بررسی بیشتر نداشتیم، خودتان بروید در کمیسیون های حل اختلاف موضوع را حل کنید به همین دلیل بی توجهی به محاسبات است که این ارقام در هیات های حل اختلاف به شدت تعدیل می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادیات تأمین اجتماعی و کار اتاق ایران گفت: گاهی اوقات اعلام بدهی می شود و هیچ سند متقنی ندارند و مؤدی اقتصادیاتی هیچ اطلاعی از مدرک آن ندارد و این موضوع یکی از دغدغه های فعالان اقتصادی است.

تولایی ضمن اشاره به رشد دریافت اقتصادیات ارزش اضافه نموده از حدود 8.1 درصد تا 11.2 درصد در استان اصفهان شرح داد: این مهم نشان دهنده آن است که مردم و فعالان اقتصادی به وظیفه خود عمل می کند و از سویی فرار اقتصادیاتی کاهش یافته است درحالی که این دریافت ها سقفی باید داشته و اصرار به افزایش آن فقط فشار به بخش تولید و اقتصاد است.

او با بیان اینکه ما سوءتفاهماتی با نظام اقتصادیاتی داریم که باید حل شود، افزود: ما به دنبال آن هستیم که فعالان اقتصادی دو بار اقتصادیات پرداخت نکنند و این تأکید ما در حالی است که متأسفانه نظام اقتصادیاتی تراکنش های بانکی را جدا، دفاتر قانونی به نحوی دیگر و متمم نیز به شیوه ای دیگر بررسی و مطالبه می کند و بعضاً همپوشانی هم رعایت نمی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادیاتی، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران اظهار کرد: ما روبرو با افزایش وصول درآمدهای اقتصادیاتی در رشد منفی و شرایط کرونا بودیم. دولت از ابتدای سال هشدارهایی درباره کمبود درآمدهای اقتصادیاتی داده بود و از همان زمان هم بنا را بر این گذاشته بود تا پایه های اقتصادیاتی جدیدی تعریف کند. پیش بینی ما همین بود که فارغ از همه این مسائل وصولی ها بیشتر خواهد بود همان طور هم که آمارها 7 ماهه نخست سال نشان می دهد وصول دولت از درآمدهای اقتصادیاتی بسیار بالاتر از دوره های قبلی بوده و حتی از بودجه هم جلوتر است؛ بنابراین انتظار می رود تا حداقل این موضوع باعث شود تا در ماه های خاتمهی سال با بنگاه ها و فعالان اقتصادی مدارا شود و ادامه این فشار به بخش خصوصی در اصطلاح اصطکاک ایجاد خواهد کرد که از حالت نرم بودن خود خارج شده و سخت و خشن می شود که این موضوع ناخوشایند و حل وفصل آن کاری دشوارتر که به زیان اقتصاد کشور خواهد بود.

او در خاتمه خواستار تکمیل کادر متخصص هیات های حل اختلاف اقتصادیاتی و کاهش حساسیت ها در این زمینه شد و گفت: موضوع اعزام کارشناس اقتصادیاتی 250 کیلومتر فراتر از محل خدمت برای مشارکت در یک جلسات کمیسیون های اقتصادیاتی موضوع خوبی نیست و موجب سوءتفاهم می شود درحالی که می توان نیروی لازم را تأمین و یا مسئولان و کارشناسان مربوطه را در منطقه کاشان مستقر کرد.

در ادامه محمد مسیحی، معاون سازمان امور اقتصادیاتی کشور با تأکید بر هوشمندسازی نظام امور اقتصادیاتی کشور گفت: نباید همه مؤدیان را به یک دید و چشم و احتمال یکسان نگاه کرد و بر همین اساس برای اولین سال قانون 97 اقتصادیاتی برای اولین بار اجرایی و عملیاتی می شود و لذا بالغ بر 70 درصد از اظهارات مردم در قالب ماده 100 و یا ماده 97 مورد پذیرش قرار بگیرد و کمتر از 30 درصد پرونده ها مورد رسیدگی قرار می گیرد.

مسیحی با بیان اینکه درصدد هستیم با اقدامات اجرا شده 90 درصد از اظهارات شهروندان را قبول و تنها 10 درصد از پرونده ها را مورد بررسی قرار دهیم، شرح داد: تلاش می کنیم مزاحمتی برای بخش واقعی و شناسنامه دار اقتصاد ایجاد نکنیم و یا به حداقل برسانیم.

او با بیان اینکه انرژی خود را در راستای فرار اقتصادیاتی تمرکز می کنیم، تأکید کرد: ما فرار اقتصادیاتی را حداقل 40 هزار میلیارد تومان برآورد می کنیم درحالی که برخی افراد مبالغ بیشتری را عنوان می کنند اما ما فرار اقتصادیاتی و ظرفیت اقتصادیاتی را تفاوت قائل هستیم.

معاون سازمان امور اقتصادیاتی کشور با بیان اینکه 40 درصد از اقتصاد کشور از پرداخت اقتصادیات معاف هستند، افزود: برآورد می کنیم که 40 هزار میلیارد تومان نیز معافیت اقتصادیاتی در کشور داریم؛ سهم معافیت های اقتصادیاتی در اقتصاد کشور آزاردهنده است و بر همین اساس برای فرارهای اقتصادیاتی برنامه ریزی می کنیم.

او با بیان اینکه پیگیری فرار اقتصادیاتی نیز باید در چارچوب قانون و مقررات برخورد شود، ابراز داشت: ما از سه هزار و 596 اظهارنامه حقیقی دو هزار و 753 با پذیرش ماده 100 قبول کردیم به نحوی که دو هزار و 715 اظهارنامه صفر اعلام کردند؛ در کاشان از 14 هزار مشاغل 9 هزار و 618 مورد ماده 100 بوده که هشت هزار و 700 اظهارنامه صفر اعلام شده که ما آن را می پذیریم.

او ضمن اشاره به درآمدهای نفتی و غفلت از درآمدهای اقتصادیاتی افزود: تحریم ها و کاهش فروش نفت باعث شده است که بیش ازپیش به امور اقتصادیاتی توجه شود چراکه دولت از این طریق می تواند کشور را اداره کند درحالی که هزینه های جاری کشور ماهانه به بیش از 30 هزار میلیارد تومان می رسد.

معاون سازمان امور اقتصادیاتی کشور با بیان اینکه باوجود عملکرد خوب این سازمان اما ماهانه 15 هزار میلیارد تومان وصول مطالبات اقتصادیاتی است، ابراز داشت: آمار 10 ماهه نشان از تحقق 100 درصدی درآمدهای اقتصادیاتی را دارد و با شیوع کرونا و تحریم ها درصدد بودیم تا شرایط مناسبی را برای مؤدیان فراهم کنیم.

مسیحی با اشاره به شیوع ویروس کرونا ابراز داشت: با توجه به بیماری کرونا به ویژه در واحدهای صنفی در بحث اقتصادیات مشاغل با توجه به تمهیدات و مشوق های در نظر گرفته شده نسبت به رقم پیش بینی عقب هستیم و بر همین اساس با تمرکز بر بخش های دیگر به ویژه فرار اقتصادیاتی سعی کردیم درآمدهای اقتصادیاتی خود را پوشش دهیم.

او با بیان اینکه رفع تعهد ارزی در اختیار سازمان امور اقتصادیاتی نیست، گفت: رفع تعهد ارزش فقط در دو بخش صادرات خدمات فنی و بخش کشاورزی مستثنا شده است و هیئت های حل اختلاف اقتصادیاتی نیز مستقل هستند و رأی هیچ کدام از اعضا بر رأی دیگری سنگینی ندارد و حکم با رأی اکثریت صادر می شود.

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 130836

به "اتاق ایران، تولایی: مقایسه نرخ رشد اقتصادی کشور و وصول مطالبات اقتصادیاتی نشان از یک فاجعه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتاق ایران، تولایی: مقایسه نرخ رشد اقتصادی کشور و وصول مطالبات اقتصادیاتی نشان از یک فاجعه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید