در خصوص محله دهکده المپیک چه می دانید؟

به گزارش مجله سرگرمی، محله دهکده المپیک در شمال غربی تهران و در منطقه 22 شهرداری واقع شده است. این محله نام خود را از بازی های المپیک سال 1974 وام دارد. موقعیت قرارگیری این محله در مجاورت رشته کوه البرز علاوه بر طبیعت زیبای محله کن که در قسمت شرقی با دهکده المپیک مرز مشترک دارد، در آب وهوای مطبوع این محله و زیبایی آن تأثیر بسیاری دارد. دهکده المپیک با توجه به کوچک بودن مساحت خود دارای امکانات محدودی است که با توجه به نیازهای ساکنان فراهم شده­اند. دسترسی و مجاورت با بزرگراه همت در ناحیه جنوبی نیز موقعیت مناسبی را برای دسترسی به این محله ایجاد نموده است. دهکده المپیک محله ای دنج و آرام به دور از آلودگی های صوتی و ترافیکی در تهران است. بیشتر ساکنان این محله را از قدیم کارکنان تربیت بدنی و افراد شاغل در این حوزه تشکیل می دهند. همین امر نیز در یکدست شدن بافت فرهنگی محله تأثیر بسزایی داشته است. در دهکده المپیک علاوه بر خانه ها و واحدهای شهرک خانه های نوساز و قدیمی دیگری نیز وجود دارد که می تواند گزینه مناسبی برای اجاره یا خرید ملک باشند.

در خصوص محله دهکده المپیک چه می دانید؟

در صورتی که تمایل به سکونت در این محله را دارید، بهتر است با امکانات و شرایط آن با توجه به سرفصل های زیر آشنا شوید.

  • پیشینه محله و موقعیت آن
  • دسترسی ها و سیستم حمل ونقل
  • امکانات رفاهی
  • شرایط مسکن در دهکده المپیک

پیشینه محله و موقعیت آن

شهرک دهکده المپیک همان طور که از نام آن برمی آید به منظور اسکان ورزشکاران طی بازی های المپیک در دهه 40 خورشیدی احداث شد. ابتدا این محله جزئی از منطقه 5 شهرداری و بخشی از کن محسوب می شد. اما در سال 1379 با تأسیس منطقه 22 به این منطقه واگذار شد. بافت این شهرک بیش از 40 سال است که تغییری نداشته و ساختمان ها همان شکل و شمایل قدیمی خود را حفظ نموده اند. امروزه این شهرک با بلوک های 4 یا 5 طبقه خود اختصاص به اسکان کارکنان تربیت بدنی و خانواده های آن ها دارد.

محدوده این محله از شرق به باغ ها و رودخانه کن، از شمال به رشته کوه های البرز، از غرب به آزادراه در حال احداث تهران-شمال و از جنوب نیز به عظیمراه همت منتهی می گردد.

با مساحت تقریبی بیش از 7 کیلومترمربع این محله در ردیف یکی از محله های کوچک و دنج شمال غربی تهران قرار می گیرد. تراکم جمعیت در محله دهکده المپیک به دلیل محدود بودن فضای آن بالاست. زیرا بیش از 700 خانوار در این منطقه سکونت دارند و از امکانات آن بهره می برند.

مجاورت با ارتفاعات البرز و رودخانه کن، آب وهوای مطلوبی را برای ساکنان این منطقه فراهم نموده است. علاوه بر آن با توجه به فاصله ای که از مرکز شهر و آلودگی آن دارد می توان دهکده المپیک را در زمره محله هایی با هوای پاک قرار داد. در بافت قدیمی این محله بلوک های مسکونی 4 و 5 طبقه را می توان مشاهده کرد که با فضای سبز از یکدیگر تفکیک می شوند. همچنین به دلیل کاربرد اولیه آن بیشتر ساکنان را افرادی تشکیل می دهند که در زمینه تربیت بدنی و ورزش فعالیت دارند. آرامش محلی در کنار آب وهوای مطبوع، محله ای مطلوب را در این منطقه به وجود آورده است.

از همسایه های محلی این منطقه می توان به محله کن در شرق، اندیشه در جنوب شرقی، شهرک چشمه در جنوب و شهرک گلستان در جنوب غربی اشاره نمود. موقعیت دهکده المپیک آن را در گوشه ای دنج و آرام جوار رشته کوه البرز قرار می دهد و دسترسی به دیگر محله ها را محدود می نماید.

دسترسی ها و سیستم حمل ونقل

موقعیت محله دهکده المپیک سبب شده که ساکنان از لحاظ دسترسی به دیگر نقاط شهری مسئله ای نداشته باشند. مجاورت با عظیمراه شهید همت این امکان را فراهم می نماید. همچنین با استفاده از این عظیمراه با فاصله کمی به عظیمراه آزادگان می توان دسترسی داشت.

از خیابان های مهم این محله می توان به بلوار دهکده المپیک و خیابان ورزش در آن اشاره نمود. منتهی الیه شمالی بلوار دهکده المپیک در این محله واقع شده است و جهت مستقیمی به شهرک چشمه در جنوب به اهالی می دهد.

دهکده المپیک دور از دسترس خطوط مترو است. سیستم حمل ونقل عمومی در این منطقه نیز دارای ضعف های بسیاری است و ساکنان اغلب باید با خودروهای شخصی و تاکسی اقدام به تردد در سطح شهر نمایند.

امکانات رفاهی

هر محله استانداردی به منظور رفاه حال ساکنان خود باید دارای امکانات مختلف شهری و رفاهی باشد. محله دهکده المپیک نیز از این قاعده مستثنا نیست و با توجه به پتانسیل و توان خود اقدام به تأمین این احتیاجها نموده است. در ادامه با این امکانات در سطح محله بیشتر آشنا می شوید.

مراکز آموزشی و فرهنگی

این محله دارای یک مدرسه دولتی به نام مدرسه شهید مطهری در ابتدای شهرک است. وجود دانشگاه علامه طباطبایی در قسمت غربی محله به بار علمی آن افزوده است. از مراکز فرهنگی این محله تنها می توان به سرای محله دهکده اشاره نمود. عموما اغلب مراکز سرای محله دارای کلاس های آموزشی و فرهنگی متناسب با احتیاج ساکنان در رشته های متفاوت است.

مراکز خرید مایحتاج روزانه

در این محله علا.ه بر مغازه های کوچک و عظیم خصوصی فروشگاه شهفرایند و تعاونی خرید کارکنان تربیت بدنی برای خرید مایحتاج خانوار آماده خدمت رسانی به ساکنان است. همچنین دهکده المپیک نیز مانند دیگر محله ها دارای میدان میوه و تره بار محلی است که ساکنان برای خرید می توانند به آن مراجعه نمایند.

مراکز مذهبی

تنها مسجد محله مسجد حضرت ابوالفضل است که در مرکز آن واقع شده است. برنامه های فرهنگی- مذهبی در این مسجد برگزار می گردد.

مراکز درمانی دهکده المپیک

در محله دهکده المپیک مرکز بهداشت دهکده و مرکز جراحی ارم برای تأمین احتیاجهای درمانی مردم منطقه احداث شده اند. علاوه بر آن ساکنان می توانند در صورت احتیاج به بیمارستان ایرانیان نیز مراجعه نمایند.

فضای سبز و اماکن تفریحی

در محله دهکده المپیک دو بوستان عظیم در ناحیه جنوبی آن واقع شده است. پارک های ساحل و فرهنگ این دو بوستان هستند که از جمله مراکز تفریحی محله نیز به شمار می آیند. سینما دهکده پس از بازسازی تبدیل به سینمایی مدرن با دو سالن نیز وظیفه سرگرمی و تفریح ساکنان را برعهده دارد. باشگاه ورزشی توحید نیز از جمله مراکز تفریحی ورزشی محله است.

علاوه بر آن با توجه به نزدیکی این محله با اماکن تفریحی مانند بوستان عظیم جوانمردان، آبشار تهران و پارک جنگی چیتگر و دریاچه خلیج فارس ساکنان می توانند از امکانات این مراکز نیز بهره ببرند.

دیگر امکانات شهری

وجود بانک هایی مانند بانک ملی، بانک تجارت، بانک پاسارگاد، بانک صادرات و.. در این محله برای مرتفع کردن احتیاجهای ساکنان وجود دارد. همچنین این محله دارای یک ایستگاه آتش نشانی نیز هست.

شرایط مسکن در دهکده المپیک

در دهکده المپیک علاوه بر خانه های شهرکی آپارتمان ها و خانه های ویلایی شخصی نیز وجود دارد. بیشتر خانه های ویلایی در این محله عموماً قدیمی و دو طبقه هستند. بنابراین یافتن خانه ای ویلایی نوساز کمی مشکل است زیرا بیشتر سرمایه گذاران و سازندگان تمایل به ساخت آپارتمان های چند طبقه برای سوددهی بیشتر دارند. البته قدرت خرید محدود متقاضیان نیز در این فرایند تأثیرگذار است. در مقابل آپارتمان های محدود نوسازی نیز برای خرید یا اجاره وجود دارند که می توان برای سکونت به آن ها مراجعه کرد. در حالت کلی قیمت های خریدوفروش و اجاره ملک مسکونی در این محله در طبقه بندی متوسط و میانگین به نسبت دیگر محله های مسکونی تهران قرار می گیرد. در ادامه به آنالیز قیمت های خریدوفروش و اجاره خانه در دهکده المپیک می پردازیم.

خریدوفروش خانه در دهکده المپیک

برای خرید خانه در محله دهکده المپیک چند گزینه پیش روی شما خواهد بود. خانه مورد نظر خود را می توانید به صورت خانه ویلایی کلنگی، خانه دو یا سه طبقه به صورت یکجا، آپارتمان های شهرکی یا به صورت آپارتمان های شخصی انتخاب کنید. هر کدام از این موارد قیمت و شرایط متفاوتی از دیگر گزینه ها دارند که انتخاب را برای متقاضیان آسان می نماید. بنابراین علاوه بر در نظر دریافت احتیاجهای خود و خانواده می توانید جستجوی خود را بر اساس بودجه ای که در اختیار دارید شروع کنید.

خانه های ویلایی در این محله با توجه به قدمت آن ها اغلب کلنگی هستند، اما در بعضی موارد خاص می توان با بازسازی آن ها ملک مورد نظر را به دست آورد. متوسط قیمت خانه های کلنگی که اغلب بیش از 120 مترمربع مساحت دارند در حدود 25 میلیون تومان به ازای هر مترمربع است. گزینه دیگر برای خرید ساختمان های مستقل به صورت دربستی انتخاب آپارتمان های دو یا سه طبقه به صورت یکجا و چندساله است. قیمت های خرید چنین املاکی نیز در صورت دارا بودن از امکانات خاص نزدیک به متری 25 میلیون تومان است.

برای خرید آپارتمان در دهکده المپیک نیز گزینه های بسیاری در اختیار خواهید داشت. آپارتمان های شهرکی که عموما بیش از 15 سال قدمت دارند در این محله با قیمت مناسب تری به فروش می رسند. توجه داشته باشید که واحدهای این چنینی دارای میزان قدرالسهم از بنا هستند که در مشخص قیمت نهایی تأثیرگذار است. بعضی واحدهای قدیمی تر که عموما پارکینگ و آسانسور ندارند در این محله با قیمتی حدود متری 10 میلیون تومان نیز به فروش می رسند. این موارد برای خانه اولی ها و افرادی که قصد سرمایه گذاری در زمینه مسکن دارند انتخاب مناسبی خواهد بود. در مقابل آپارتمان های زیر ده سال و نوساز در این محله دارای امکانات بهتر و طبیعتا قیمت بیشتری هستند. واحدهای نوساز در این محله را می توان از قیمت متری 15 میلیون تومان تا حدود 17 میلیون تومان نیز یافت. موارد بسیاری اعم از امکانات ساختمان، موقعیت و نوع مصالح به کار رفته در قیمت گذاری علاوه بر سن بنا مؤثر هستند. متراژ واحدهای آپارتمانی در این محله عموما از 60 مترمربع شروع و تا 200 مترمربع نیز می رسد.

اجاره خانه و آپارتمان در دهکده المپیک

شرایط اجاره خانه و آپارتمان در این محله نیز از میزان متوسط و قیمت های متنوعی برخوردار است. برای اجاره واحد مسکونی در محله دهکده المپیک نیز با توجه به نوع بافت مسکونی بیشترین موارد مربوط به واحدهای آپارتمانی می گردد. هر واحد با توجه به موقعیت و امکاناتی که دارد از قیمت های متنوعی برخوردار است. میانگین مبالغ ودیعه در این محله با توجه به املاک آن از 20 میلیون تومان در موارد ارزان تر شروع و تا 200 میلیون تومان برای واحدهای شیک تر ادامه دارد. هزینه های اجاره ماهیانه نیز بر اساس میزان ودیعه از 1 تا 2.5 میلیون تومان به صورت میانگین دریافت می گردد. علاوه بر موارد اجاره آپارتمان در دهکده المپیک می توانید خانه مورد نظر را به صورت رهن کامل نیز اجاره کنید. گرچه تعداد موارد رهن کامل با توجه به تمایل مالکین به دریافت اجاره ماهیانه کم است اما می توان با کمی جستجو موارد مناسبی را یافت. حدود هزینه های رهن کامل در این محله به صورت 200 تا 250 میلیون تومان برای واحدهای آپارتمانی 100 مترمربعی است. برای جستجوی بهتر در این زمینه می توانید از امکانات سایت های معتبر فعال در حوزه مسکن نیز بهره ببرید. بدین ترتیب با آخرین تغییرات قیمت آشنا شده و حتی به صورت غیرحضوری می توانید موارد متنوع موجود در بازار املاک منطقه را آنالیز کنید.

محله دهکده المپیک از جمله محله های دنج و آرام در شمال غربی تهران است. این محله با بیش از 40 سال قدمت دارای آب وهوای مطبوع و آرامش محلی درخور توجهی است. ساکنان شهرک المپیک را عموما کارکنان اداره تربیت بدنی و مشاغل وابسته به آن تشکیل می دهند. استاندارد خدمات شهری در این محله به دلیل محدودیت جغرافیایی آن از میزان کمی برخوردار است. اما دسترسی مناسبی که به عظیمراه همت در جنوب این محله وجود دارد، ساکنان را برای تأمین احتیاجهای خود به دیگر نقاط و محله ها مرتبط می نماید. در واقع امکانات دهکده المپیک در حد متوسط برای محله ای کوچک و دنج است. اما امکان احتیاج به پیشرفت و ارتقا این خدمات خصوصا در حوزه های سیستم حمل ونقل و آموزش همواره احساس می گردد. قیمت های سکونت در این محله برای خرید یا اجاره خانه نیز در میزان متوسطی واقع شده است. بنابراین محله ای مناسب برای خانه دار شدن با بودجه محدود و سرمایه گذاری در زمینه املاک است.

این مقاله از خبرنگارن موردپسند شما قرار گرفته است؟

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: هومینگ
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 100173

به "در خصوص محله دهکده المپیک چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در خصوص محله دهکده المپیک چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید