ضرورت تدوین نقشه راه هوشمندسازی خودرو، لزوم سازگاری با 5G

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت ارتباطات، ستار هاشمی با بیان اینکه امروز پیشرفت های حوزه های مرتبط با فناوری اطلاعات نظیر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا موجب تحولات گسترده ای در صنایع مختلف از جمله خودروسازی شده است، گفت: صنعت خودرو با هدف کاهش هزینه ها، ارائه محصولات متنوع و افزایش کارآیی، غلبه بر مسائل زیست محیطی ناشی از مصرف انرژی و در نهایت ایجاد بازارهای جدید به عرصه خودروهای خودران پای گذاشته است.

ضرورت تدوین نقشه راه هوشمندسازی خودرو، لزوم سازگاری با 5G

وی با بیان اینکه پیش بینی اینکه خودروهای برقی و خودران، سهمی بزرگ در سالیان آینده خواهند داشت سخت نیست و بعضی حتی از عمومی شدن این خودروها تا سال 2025 خبر می دهند، اضافه نمود: با توجه به اهمیت موضوع، به تازگی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه فناوری خودرو خودران (خودرو هوشمند بدون راننده) را از اولویت های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نموده است.

5 سطح مختلف در اتوماتیکسازی خودروها

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه بیشتر وسایل نقلیه موجود در جاده های امروزی در سطح صفر قرار دارند، گفت: به این معنی که به صورت دستی کنترل می شوند و انسان وظیفه رانندگی پویا را بر عهده دارد. هر چند ممکن است سیستم هایی برای یاری به راننده وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در سطح یک به عنوان پایین ­ترین سطح اتوماتیکسازی، وسیله نقلیه برای یاری به راننده از یک سیستم اتوماتیک منفرد مانند کنترل فرمان یا شتاب (کنترل کروز) بهره می برد، ادامه داد: در سطح دو، اتوماتیکسازی به صورت جزئی با سیستم های پیشرفته یاری راننده یا (Advanced Driver-Assistance Systems (ADAS انجام می گردد. به طوری که وسیله نقلیه می تواند فرمان، گاز و شتاب خودرو را کنترل کند و به دلیل حضور شخصی در جایگاه راننده، اتوماتیکسازی ناقص است؛ در این باره می توان به سیستم سوپرکروز خودروهای Tesla Autopilot و (Cadillac (General Motors به عنوان اتوماتیکسازی سطح دو اشاره نمود.

هاشمی اظهار داشت: در سطح 3 که اتوماتیکسازی به صورت مشروط انجام می گردد، تفاوت تکنولوژیکی بیشتر به چشم می آید. وسایل نقلیه سطح سه دارای قابلیت شناسایی محیطی هستند و می توانند تصمیمات آگاهانه ای مانند سبقت از خودرو جلو داشته باشند. اما خودروهای سطح سه هنوز هم در بعضی از مواقع نیاز به حضور راننده هوشیار و آماده کنترل دارند.

وی گفت: تفاوت اصلی بین اتوماتیکسازی سطح سه و چهار در نحوه روبرو شدن با مسائل و خرابی های سیستم است. به این معنا که یک خودرو سطح 4 در اکثر شرایط به تعامل انسانی نیاز نخواهند داشت و انسان به عنوان یک عامل بیرونی این گزینه را دارد که به صورت دستی اختیار خودرو را به دست بگیرد. هرچند خودروهای سطح چهار از اتوماتیکسازی بالایی برخوردارند، اما تنها مجاز به تردد در مناطق جغرافیای خاص (Geofencing) دارای زیرساخت و قانونگذاری خاص این حوزه هستند.

معاون وزیر ارتباطات اضافه نمود: خودروهای سطح 5 از اتوماتیکسازی کامل بهره می گیرند و به صورت ذاتی به حضور و توجه انسان نیازی ندارند. در اصل این خودروها حتی دارای غربیلک فرمان یا پدال های گاز و ترمز هم نیستند. البته به همه این ها این قابلیت مهم را نیز باید افزود که خودروهای سطح پنج، محدودیت مکانی ندارند و می توانند به هر مکانی بروند و هر کاری را انجام دهند که یک راننده باتجربه انسانی می تواند انجام دهد.

تعریف خودرو خودران

هاشمی با اشاره به اینکه خودرو خودران ایده آل به خودرویی گفته می گردد که در سطح پنج از اتوماتیکسازی است و مسافر آن به هیچ عنوان هنگام تردد نیاز به در اختیار دریافت خودرو ندارد و حتی ممکن است در خودرو حضور نداشته باشد، افزود: در واقع یک خودرو خودران مجهز به حسگرها، سامانه های راداری، الگوریتم های پیچیده، سیستم های یادگیری ماشینی و پردازنده های قوی برای اجرای نرم افزارها است.

وی با بیان اینکه این نسل از خودروها قادر هستند مانند خودروهای معمولی دارای راننده در همه نقاط و جاده ها تردد داشته باشند، در مورد تفاوت واژه های اتوماتیک و خودران گفت: خودرانی مفهومی فراتر از انجام تغییرات برقی-مکانیکی را دربر دارد که به عبارتی یک ماشین کاملاً خودران خودآگاه است و توانایی انتخاب گزینه های موجود پیش رو را دارد. به طور طبیعی در هنگام پژوهش و توسعه خودرو خودران سطح پنج، نیاز به گذار از سطوح قبلی است و این حرکت با پیشرفت های فناوری کشور یا شرکت سازنده رخ خواهد داد و ممکن است به صورت عام در سطوح مختلف برای اتومبیل ساخته شده از اصطلاح خودران استفاده گردد که اشاره به پروژه اصلی و هدف دارد.

فرصت و چالش خودروهای خودران

معاون وزیر ارتباطات گفت: بدون شک ظهور خودروهای خودران به صورت مستقیم یا غیرمستقیم موجب بهبود سبک زندگی و راحتی تمامی سطوح جامعه خواهد شد. همچنین نقش خودروهای خودران در کاهش چشمگیر انتشار گاز CO2 بسیار دارای اهمیت است. درباره سایر مزایای بهره گیری از خودروهای خودران می توان به مواردی چون کاهش محسوس گره های ترافیکی، کاهش هزینه های حمل ونقل از قبیل استهلاک خودرو، مصرف انرژی و سوخت و نگهداری زیرساخت ها، آزادسازی پارکینگ ها برای کاربردهای دیگر و کاهش تصادفات اشاره نمود.

به گفته وی در راه رسیدن به خودروهای خودران چالش هایی وجود دارد که برای مرتفع کردن آنها نیاز به ارائه راهکارهای فنی یا غیرفنی است. بعضی تجهیزات و سامانه های مورد نیاز برای این خودروها گران یا از لحاظ حجمی بزرگ هستند. در کنار اینکه در جهتهای پرتردد ممکن است مسائل فنی مثل تداخل فرکانسی نیز به وجود بیاید.

هاشمی ادامه داد: شرایط آب و هوایی نیز به عنوان یک چالش پیش رو مطرح است و نحوه عملکرد قطعات و ماژول های عملیاتی و غیرعملیاتی در شرایط مه غلیظ و برف و بوران از مسائل پیش رو خواهد بود. موارد ترافیکی و قوانین نیز به عنوان چالش دیگری مطرح است که نیاز به توجه دارد؛ مثلاً چه کسی مسئول تصادف های خودروهای خودران خواهد بود؛ مالک، فراورینماینده یا عابر.

وی افزود: همچنین محدودیت های ذاتی هوش مصنوعی در برابر هوش انسانی نیز از دیگر چالشهای مطرح است. زیرا رانندگان انسانی دارای راهنماهای هوشمندانه و ارتباطات غیرکلامی نظیر ارتباط چشمی با عابران یا زبان بدن برای اتخاذ تصمیمات ثانویه پیچیده هستند. در کنار همه این موارد موضوع پذیرش اجتماعی این خودروها بسیار مورد اهمیت خواهد بود، زیرا این موضوع به صورت مستقیم با جان و مال افراد جامعه در ارتباط است.

ترسیم خودروهای خودران برای کشور

هاشمی مهم ترین چالش موجود در صنعت خودرو کشور را نبود تصویر کلان از آینده صنعت حمل و نقل شهری و بین شهری مطرح نمود که در کنار مسائلی چون مصرف انرژی و هوشمندی حمل ونقل نیاز به توجه ویژه دارد.

وی گفت: در این باره در ابتدا نیاز است که به طراحی و تدوین نقشه راه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه های مرتبط با هوشمندسازی حمل ونقل خودرو (خودروهای برقی، متصّل، هوشمند و معابر، علائم هوشمند و...) اقدام گردد که در این برنامه تعیین خواهد شد که کشور در کدام حوزه و در چه سطحی از خودرو هوشمند وارد گردد و در مورد میزان فراوری داخل (تحقیق و توسعه) یا واردات آن و رعایت نسبت بین آنها چگونه اقدام گردد.

معاون نوآوری وزیر ارتباطات اضافه نمود: با توجه به رقابت شدید در صنعت خودروسازی، خود شرکت ها باید جهت تحقیق و توسعه خودرو هوشمند را دنبال نمایند. در غیر این صورت در آینده نزدیک بازار را به رقبا واگذار خواهند کرد. ماهیت سریع و مستمر تحولات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیازمند همکاری مستمر درون بخشی و فرابخشی برای ایفای نقش مناسب حاکمیتی در این حوزه است که البته این گونه همکاری ها از الزامات حکمرانی در عرصه تحول دیجیتال نیز محسوب می شوند.

وی گفت: با توجه به اینکه موضوع خودروهای هوشمند با بسیاری از فناوری های نوین نظیر 5G، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا وابستگی هایی دارد لذا ضروری است که به سازگاری بین استراتژی های تدوین شده برای هر کدام از موارد ذکر شده توجه گردد تا از دوباره کاری یا تضاد در راهبردها اجتناب گردد..

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 59109

به "ضرورت تدوین نقشه راه هوشمندسازی خودرو، لزوم سازگاری با 5G" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تدوین نقشه راه هوشمندسازی خودرو، لزوم سازگاری با 5G"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید