طبع گل گاوزبان سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات)

به گزارش مجله سرگرمی، گل گاوزبان از گیاهان دارویی است که از تمامی قسمت های ان فقط بعنوان دارو استفاده می گردد. در واقع مانند گیاهانی نیست که می توان از آن بعنوان چاشنی استفاده کرد. معمولا بصورت دمنوش استفاده می گردد. طبع گل گاوزبان و خواص دارویی آن برای افراد سرد مزاج بسیارمناسب است.

طبع گل گاوزبان سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات)

در این مقاله ابتدا طبع گل گاوزبان را از نظر طب سنتی بیان نموده و سپس به آنالیز خواص دارویی این گیاه ارزشمند می پردازیم.

طبع گل گاوزبان چیست؟

طبع گل گاوزبان از نظر طب سنتی گرم و خشک است و انواع مصلحات آن صندل سفید معرفی شده است. (صندل، نوعی چوب است که سفید، زرد یا قرمز است.)

مزاجانواع مصلحات
گرم و خشکصندل سفید

مهم ترین خواص دارویی گل گاوزبان

1. برطرف التهابات پوستی با خمیر گل گاوزبان

عصاره گل گاوزبان به درمان التهابات پوستی و بیماری هایی مانند اگزما و روزاسه یاری می نماید. این گیاه دارویی حاوی ترکیباتی است که باعث نرم شدن و کاهش خارش های پوستی می گردد.

برای این کار میزانی برگ تازه گل گاوزبان را چرخ نموده و عصاره خالص آن را با فشردن خارج کنید، سپس با میزان مساوی آب مخلوط کنید. می توانید از این خمیر به صورت موضعی روی قسمت های ملتهب بهره ببرید. بعلاوه می توانید از آن به اسم یک ماسک فوق العاده برای درمان جوش های عصبی بهره ببرید.

2. تصفیه خون با دمنوش گل گاوزبان!

گل گاوزبان دارای ترکیباتی است که به راحتی می تواند خون شما را از مواد مضری مثل انواع باکتری ها تصفیه کند. دمنوش این گیاه دارویی را در برنامه خود قرار دهید.

3. تقویت حافظه با روغن گل گاو زبان

روغن گل گاوزبان حاوی ترکیباتی است که انتقال صحیح امواج عصبی را افزایش داده و یکی از مواد غذایی مفید برای افزایش حافظه تلقی می گردد. به همین علت یکی از داروهای بسیار مفیدی است که برای پیشگیری و درمان آلزایمر از آن استفاده می گردد.

4. آرام بخشی عالی

دمنوش گل گاوزبان باعث آرامش و کاهش استرس در فرد می گردد. به همین علت افرادی که به طور دائم از دمنوش گل گاوزبان استفاده می نمایند، کمتر دچار بیماری های قلبی و عروقی می شوند.

5. درمان بیش فعالی در بچه ها

گل گاوزبان حواس پنج گانه را تقویت می نماید و در نتیجه قدرت تمرکز فرد بیشتر شده و اختلال عصبی بیش فعالی را درمان می نماید.

6. گل گاوزبان یک منبع سرشار از آنتی اکسیدان

گیاه گل گاوزبان از آنتی اکسدان های قوی به تعداد می رود. وقتی سلول های پوستی با اسیدهای چرب محیطی ترکیب شده و اصطلاحا اکسید می شوند، پوست دچار چروک و پیری زودرس می گردد. وظیفه آنتی اکسیدان مبارزه با رادیکال های آزاد ایجاد شده است. تمامی موادی که خاصیت آنتی اکسیدان دارند در جوان و شاداب نگه داشتن پوست موثر هستند. از طرفی ماده آنتی اکسیدان گردش خون را بهبود بخشیده و فشار خون را کنترل می نماید. البته افرادی که فشار خون خیلی بالا دارند باید قبل از استفاده حتما با پزشک خود مشورت نمایند!

7. با گل گاوزبان راحت نفس بکشید!

گل گاوزبان یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید برای درمان سرماخوردگی، تنگی نفس، گلودرد و آسم است. بعلاوه التهابات ایجاد شده بخاطر بعضی بیماری ها مانند سرماخوردگی را کاهش می دهد. برای اثرگذاری بیشتر بهتر است دمنوش گل گاوزبان را به همراه کمی لیموعمانی و عسل میل بفرمایید.

8. پیشگیری از پوکی استخوان

گل گاوزبان یک منبع غنی از کلسیم است. افزایش کلسیم در بدن به خصوص در خانم ها، از کاهش تراکم استخوانی جلوگیری می نماید. در نتیجه فرد دچار پوکی استخوان نمی گردد.

9.گل گاوزبان وابستگی به الکل را کم می نماید!

گل گاوزبان یک آرام بخش طبیعی است که شرایط خواب فرد را بهبود می بخشد. بعلاوه با تاثیراتی که بر سیستم عصبی فرد دارد، اشتیاق وی برای مصرف بیشتر الکل را کاهش می دهد. به همین علت برای افرادی که می خواهند اعتیاد به الکل را درمان نمایند جایگزین بسیار مناسبی است.

10. برطرف عفونت دستگاه ادراری

گل گاوزبان حاوی ترکیباتی است که با انواع عفونت ها و قارچ ها مبارزه نموده و آن ها را از بین می برد. مهم ترین ترکیبات گل گاوزبان در این زمینه کلسیم و پتاسیم است که باعث افزایش ادرار می گردد. به همین علت تمامی عفونت های ایجاد شده در این قسمت ها پاکسازی شده و ازبین می فرایند.

چه افرادی نباید از گل گاوزبان استفاده نمایند؟

  • زنان باردار: گل گاوزبان دارای ماده ای شیمیایی به نام آلکالوئید است که برای جنین خطرناک است.
  • زنان شیرده
  • بچه ها زیر دوسال

سخن آخر

این گیاه در بین خانواده های ایرانی به اسم یک دمنوش آرام بخش عالی به خصوص در زمان های استرس و ناراحتی استفاده می گردد. نحوه درست کردن این دمنوش عالی دقیقا مانند چایی سیاه است. از رنگ آن هم می توان برای خوشرنگ شدن ماست برای مهمانی ها استفاده کرد.

در پایین همین صفحه، برای ما بنویسید چقدر از گل گاوزبان استفاده می کنید و چه اثراتی برای شما داشته است؟ بعلاوه شما می توانید با طبع گیاهان دارویی دیگر هم مانند طبع آویشن،طبع هل و طبع بابونه، در خبرنگاران آشنا شوید.

bebop.ir: بیباپ: مجله هنر موسیقی

kalarena.ir: مجله کالارنا: نقد و بررسی کالاهای دیجیتالی

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 150838

به "طبع گل گاوزبان سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع گل گاوزبان سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید