علت ریزش مو در مردان چیست و چگونه درمان می گردد؟

به گزارش مجله سرگرمی، گزارش ها نشان می دهد که حدود 85 درصد آقایان پیش از رسیدن به سن 50 سالگی با مشکل کم پشت شدن شدید مو روبرو می شوند و ریزش موی بعضی حتی پیش از پای گذاشتن به سن 21 سالگی آغاز می گردد. از آنجایی که گونه های متفاوتی از ریزش مو وجود دارد، یافتن دلیل اصلی این مشکل قدری سخت است. برای مثال بیشتر موارد ریزش مو از بیماری داخلی یا سیستمی نشأت نمی گیرد و به رژیم غذایی نامناسب نیز مربوط نمی گردد. در واقع گاهی اوقات شما قادر نیستید تا مانع ریزش مو های خود شوید، اما خبر خوب این است که در مان و راه چاره هایی وجود دارد که می تواند این فرایند را کندتر کند و گاه در مواردی نیز ریزش مو در مردان را به گونه ای محسوس متوقف کند. وبسایت سلامتی healthline درمان ها و راه چاره هایی را در پیش روی شما قرار می دهد که با استفاده از آن ها می توانید معضل ریزش موی خود را رفع کنید.

علت ریزش مو در مردان چیست و چگونه درمان می گردد؟

علت ریزش موی مردان چیست؟

در بسیاری از موارد دلیل ریزش مو در مدران جوان یا میانسال، چیزی است که اصطلاحا به آن آندروژنیک آلوپسیا یا ریزش موی مردانه گفته می گردد. تحقیقات نشان می دهد که امروزه چیزی در حدود 20% مردان دچار این نوع ریزش مو در سال های جوانی شده اند. جالب است که بدانید این آمار در بین مردانی که در دهه چهارم زندگی شان هستند، به 40% و مردانی که در دهه پنجم زندگی شان هستند به بیش از 50% می رسد. دلایل این نوع ریزش مو، متعدد هستند، ولی پس از دوران بلوغ در پسران، معمولا مو های سر آن ها کم کم نازک می شوند. به همین جهت فولیکول های مو آمادگی بیشتری جهت ریزش در سنین بالاتر پیدا می نمایند. تا به امروز سه دلیل برای طاسی و ریزش موی مردانه شناسایی شده که عبارتند از:

1. ژنتیک

ریزش موی مردانه در بسیاری از موارد ارثی است و ژن آن از یکی از والدین منتقل می گردد. البته تا به امروز کشف نشده که چطور این ژن ها از یک نسل به نسل دیگر منتقل می شوند. بطوری که ممکن است دو برادر، در بزرگسالی یکی دچار این عارضه گردد و دیگری موهایش را از دست ندهد. ممکن است برخی افراد حامل این ژن باشند، ولی خودشان دچار ریزش مو و یا طاسی نشوند. نکته جالب توجه اینجاست که بر خلاف تصور بسیاری از مردم، مردانی که ژن ریزش مو را از طرف مادر به ارث می برند بیشتر مستعد ریزش هستند تا مردانی که از پدر این ژن را به ارث می برند. البته به این نکته مهم توجه داشته باشید که بر خلاف بسیاری از شایعات رواج پیدا نموده در بین مردم، صرفا داشتن ژن ریزش مو نمی تواند به تنهایی دلیل ریزش شدید و طاسی گردد بلکه عوامل تاثیرگذار دیگر از جمله بالاتر رفتن سن و هورمون ها و یا عدم رعایت بهداشت و بی توجهی به مو ها در این زمینه نیز بسیار تاثیر گذار هستند و ژن می تواند صرفا زمینه ریزش بیشتر مو ها را فراهم کند.

2. هورمون ها

دی هیدراتستسترون (Dihydrotestosterone) یا DHT یکی از هورمون هایی است که به تستسترون مرتبط است و عامل ایجاد ریزش مو و در برخی موارد طاسی در مردان است. این هورمون زمانی ترشح می گردد که تستسترون با استفاده از آنزیمی به نام 5 alpha-reductase واکنش نشان می دهد. فولیکول های مو در زمان ترشح DHT، نازک تر می شوند و به مرور زمان ساقه مو ها ضعیف تر و کوچک تر می گردد. بعد ها به مرور زمان بسیاری از این تار های مو، رشدشان متوقف می گردد. در بسیاری از موارد زمانی مردان متوجه شدید شدن ریزش موهایشان می شوند که بیش از نیمی از فولیکول های مو های سر تحت تاثیر DHT نازک و یا دچار ریزش شده اند.

3. سن

به یاد داشته باشید که هورمون DHT ناگهانی و یک شبه بر روی فولیکول های مو اثر نمی نمایند بلکه تاثیر آن بر روی فولیکول های مو و شروع ریزش مو های سر، به مرور زمان اتفاق می افتد. در این زمینه میزان تاثیرگذاری هورمون مربوطه وابسته به داشتن ژن ریزش مو و همچنین سن فرد است. کسانی که دارای این ژن هستند معمولا ریزش موهایشان تا قبل از سی سالگی غاز می گردد در صورتی که در سایر مردان، این اتفاق ممکن است در سنین بالای سی و حتی چهل سال بیفتد.

موارد بالا اصلی ترین دلایل ریزش مو در مردان است، اما باید خاطر نشان کرد که برخی عوامل دیگر نیز وجود دارند که ممکن است باعث ریزش مو در مردان گردد. مثلاً فشار های عصبی و استرس یا مصرف دار های خاص ممکن است موی های مردان را دچار ریزش کند و یا ریزش آن ها را سرعت بخشد، اما در کل چنین دلایلی بسته به افراد، می تواند متفاوت باشد.

10 گیاهی که به درمان ریزش مو یاری می نمایند

چگونه می توان ریزش موی مردان را درمان کرد؟

وبسایت healthline برای درمان ریزش مو در مردان 6 روش کلی را معرفی می نماید که با استفاده از یک یا چند روش می توان امیدوار بود که ریزش مو را تا حد قابل قبولی کاهش داد. در ادامه می توانید با این روش های کارآمد آشنا شوید.

1. دارو ها

استفاده از دارو برای درمان ریزش مو به صورت طبیعی احتیاج به تجویز پزشک دارد چرا که دارو ها می توانند عوارض گوناگونی داشته باشند. با این حال در این میان دارو هایی نیز وجود دارند که احتیاجی به تجویز پزشک ندارند و می توان بدون نگرانی از آن ها استفاده کرد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) دو دارو را برای درمان ریزش موی مردان تأیید نموده است:

الف) مینوکسیدول (روگین): روگین (Rogaine)، دارویی است که به صورت مایع و فوم در اغلب داروخانه ها و فروشگاه های معتبر محصولات بهداشتی، در دسترس است. برای رویش مو و جلوگیری از ریزش مو، می توانید روزی دوبار این دارو را بر روی پوست سر خود بمالید.

ب) فیناستراید: فیناستراید (Finasteride)، دارویی به شکل قرص است که روزی دوبار باید مصرف گردد. با این حال این دارو، فقط با تجویز دکتر قابل استفاده است.

نکته مهمی که در مورد هر دوی این دارو ها باید متذکر شد این است که استفاده از این دارو ها ممکن است یک سال زمان احتیاج داشته باشد تا اثر لازم را بگذارد و فرد نیز باید مدام از این دارو ها استفاده کند.

2. پیوند (کاشت) مو

دو روش عمده و معمول در کاشت مو، یکی کاشت فولیکول و دیگری برداشت فولیکول مو هستند.

الف) کاشت فولیکول مو (FUT : (FUT یکی از سنتی ترین روش های کاشت مو است. در این روش قسمتی از پوست سر که در آن مو های فراوانی وجود دارد، برداشته و به قسمت هایی که مو ریزش نموده منتقل می گردد. در واقع در این روش فولیکول های مویی را که از قسمت پر مو برداشته شده را از نوار پوستی خارج نموده و در نقاط کم مو دوباره قرار می دهند.

ب) برداشت فولیکول مو (FUE): در روش FUE، فولیکول های مو مستقیماً از پوست سر خارج شده و به قسمت های طاس پوست سر پیوند داده می شوند.

به خاطر داشته باشید که پیوند مو جراحی محسوب می گردد، بنابراین می تواند گران و دردناک باشد. همچنین خطرات مشخصی از جمله عفونت و جای زخم وجود دارد. همچنین ممکن است شما احتیاج به انجام چندین عمل کاشت مو داشته باشید تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

3. درمان با لیزر

تصور می گردد که درمان با لیزر می تواند باعث کاهش التهاب در فولیکول های موی سر گردد. در واقع این تورم فولیکول ها یکی از دلایل عمده ای است که نمی گذارد موی سر رشد کند؛ بنابراین این روش تا حدودی می تواند ریزش موی مردان را درمان کند. اگرچه تا به امروز مطالعات اندکی در مورد نتایج اثر بخش درمان ریزش مو با لیزر وجود دارد، اما نتایج یک تحقیق معتبر علمی مربوط به سال 2016 ثابت کرد که استفاده از لیزر درمانی در سطح پایین (LLLT)، برای درمان الگوی ریزش موی مردان، ایمن و مؤثر است هرچند که تحقیقات بیشتری در این زمینه هنوز مورد احتیاج است.

4. تغییر سبک زندگی

پیش از این اشاره شده که ریزش موی سر مردان عموماً به دلایلی همچون ژنتیک، هورمون ها و افزایش سن مربوط است، اما باید توجه داشت که برخی عوامل دیگر نیز ممکن است سبب تشدید ریزش مو در مردان گردد. مهمترین این موارد را می توان در سبک زندگی افراد جستجو کرد و با ایجاد تغییر و اصلاح در سبک زندگی، به طور موثری می توان به درمان ریزش مو یاری کرد. مهمترین این موارد را می توان اینگونه برشمرد.

باید ها و نباید های مقابله با ریزش مو

ترک استعمال دخانیات

اگر سیگاری هستید، احتمالاً درباره بسیاری از اثرات منفی سیگار بر روی ریه های خود، شنیده اید. اما آیا می دانید که سیگار کشیدن می تواند باعث ریزش مو در بالای چین و چروک صورت و سفیدی زودرس آن ها گردد؟ یافته های معتبر علمی ثابت نموده است که بین سیگار کشیدن و ریزش مو رابطه مستقیمی برقرار است بنابراین اگر نگران ریزش مو های سر خود هستید، بهتر است یکی از عومل تهدید نماینده آن یعنی سیگار را کنار بزنید.

ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر، نه تنها حسی فوق العاده به آدم می دهد، بلکه می تواند به حل معضل ریزش مو نیز یاری کند. ماساژ پوست سر باعث تحریک فولیکول های مو می گردد که این کار برای سلامت موی سر بسیار مفید است. یک پژوهش کوچک، اما معتبر در این زمینه ثابت کرد که مردان ژاپنی سالمی که روزانه 4 دقیقه ماساژ پوست سر را انجام می دادند، پس از 24 هفته، مو های ضخیم تری را بدست آوردند.

رژیم غذایی متعادل

یک رژیم غذایی متعادل می تواند مو های شما را به شکل ایده آلی حفظ کند. حتماً در رژیم غذایی خود انواع سبزیجات، میوه ها، غلات سبوس دار، چربی های اشباع نشده و پروتئین های بدون چربی را وارد کنید و مصرف شیرینی ها را محدود کنید. برخی ویتامین ها و مواد معدنی موجود در مواد غذایی نیز ارتباط مستقیمی با داشتن مو های سالم دارند.سعی کنید این نوع غذا ها را به برنامه عذایی خود اضافه کنید:

غذا های سرشار از آهن از جمله گوشت گاو، لوبیا، سبزیجات دارای برگ سبز، غلات غنی با آهن و تخم مرغ.

غذا های سرشار از اسید های چرب امگا 3 مانند ماهی سالمون، ماهی خال دار، ماهی تن، تخم کتان، زرده تخم مرغ، تخم شاهدانه و گردو.

غذا های پر پروتئین مانند تخم مرغ، گوشت بدون چربی و غذا های دریایی.

در آخر سعی کنید که هر روز مقدار زیادی آب بنوشید.

شرایط سلامتی خود را مرتب آنالیز کنید

گذشته از ژنتیک، شرایط پزشکی متعددی وجود دارد که می تواند به ریزش مو منجر گردد. شما می توانید با درمان بیماری زمینه ای ریزش مو خود را رفع کنید. داشتن شرایط و اختلالات زیر می تواند به ریزش مو منجر گردد.

ـ دیابت

ـ لوپوس

ـ بیماری لیکن

ـ سارکوئیدوز

ـ پسوریازیس پوست سر (به دلیل خراشیدن پوست سر)

ـ آلوپسی آرهاتا (ریزش موی سکه ای)

ـ اختلالات تیروئید

ـ اختلالات تغذیه (به دلیل تغذیه نامناسب)

ـ نارسایی و کمبود آهن

ـ اختلال در کشیدن مو، معروف به trichotillomania

ـ بیماری سلیاک

ـ سیفیلیس

اگر هر یک از این اختلالات را دارید یا علائم دیگری علاوه بر ریزش مو را تجربه می کنید، حتماً به پزشک مراجعه نموده و معالجه مورد احتیاج خود را انجام دهید. ریزش مو با بهبود شرایط شما باید بهبود یابد.

استرس را کاهش دهید

استرس واقعاً می تواند سلامتی اعضای مختلف بدن را مختل کند که مو می تواند جزوی از این اعضا باشد. به عبارت بهتر ریزش مو ممکن است نتیجه یک سبک زندگی استرس زا باشد.

راه حل های کاهش استرس در زندگی عبارتند از:

ـ ورزش منظم

ـ گوش دادن به موسیقی

ـ انجام یوگا

ـ مراقبه

ـ خواب کافی نیز ضروری است.

5. دارو های سنتی

روغن ها

تحقیقات معتبری وجود دارد که نشان می دهد روغن نعناع می تواند به رشد مو یاری کند. همچنین از روغن رزماری به طور سنتی برای افزایش گردش خون در پوست سر استفاده شده است. یک پژوهش معتبر مربوط به سال 2013 نشان داد که عصاره برگ رزماری باعث رشد مجدد مو در موش ها می گردد. روغن نارگیل، روغن کرچک و روغن زیتون نیز بسیار توصیه می گردد، اما تحقیقات علمی در مورد فواید آن ها برای رشد مو اندک است.

نخل اره ای

نخل اره ای (Palmetto) گیاهب با میوه هایی شبیه به توت های کوچک است که اغلب به عنوان درمانی گیاهی برای پروستات مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل برنامه ای برای پرورش گسترده آن در امریکا به اجرا در آمده است. در حالی که تحقیقات درباره تأثیرات گیاه نخل اره ای برای درمان ریزش مو ناچیز است، یک مطالعه نتایج مثبتی را برای آقایانی که تحت درمان با فرمول موضعی بودند را نشان داد.

بیوتین

بیوتین ویتامینی است که به طور طبیعی در غذا هایی مانند؛

ـ آجیل و خشکبار

ـ سیب زمینی های شیرین

ـ تخم مرغ

ـ پیاز ها

ـ جو دوسر، یافت می گردد.

تحقیقات معتبری وجود دارد که نشان می دهد مصرف مکمل های خوراکی بیوتین ممکن است ریزش مو در مردان را کند کند، اما بیشتر این تحقیقات درباره زنان اجرا شده است.

آب پیاز

مطالعات قدیمی نشان می دهد که استفاده از آب پیاز به عنوان یک درمان موضعی منجر به رشد مجدد مو ها در افراد مبتلا به آلوپسی آرهاتا لکه دار می گردد.

بهیرنگراج

بهیرنگراج (Eclipta alba) که به آن آفتابگردان کاذب نیز گفته می گردد، گونه ای در خانواده آفتابگردان ها است که در طب سنتی هندی (آیو وردا)، به عنوان گیاهی برای رشد مو شناخته می گردد. مطالعات اجرا شده بر روی موش ها نشان می دهد که عصاره این گیاه، نسبت به مینوکسیدیل (Rogaine) تأثیر بهتری در رشد مو دارد. با این حال برای تأیید این تأثیرات در انسان، هنوز تحقیقات بیشتری ضروری است.

چای سبز

یکی دیگر از دارو های گیاهی ادعا شده برای درمان ریزش مو چای سبز است. یک پژوهش قدمی، اما معتبر در موش ها نشان می دهد که ترکیبات پلی فنلی موجود در چای سبز می تواند به صورت طبیعی ریزش مو را درمان کند، اما هنوز مطالعات جدی در مورد وجود این تأثیرات بر انسان، هنوز صورت نگرفته است.

هیبیسکوس (گل بامیه)

این گیاه که به ختمی چینی نیز معروف است، به عنوان گیاهی برای رشد مو، به طور گسترده در هند به بازار عرضه می گردد. یک مطالعه قدیمی، اما معتبر بر روی موش ها نشان داد که این گیاه اثرات مثبتی روی فولیکول های مو می گذارد، اما هیچ مطالعه ای در مورد اثرات آن بر انسان انجام نشده است.

ریزش مو؛ نشانه جدید کرونا؟!

6. نکات مهم در مورد مراقبت از مو

الف) با مو های های خود ملایم رفتار کنید

سعی کنید در هنگام شانه زدن یا مرتب کردن موهایتان، تا حد ممکن ملایم باشید. حالت دادن یا کشیدن مداوم مو ها می تواند به ریزش مو منجر گردد. برای اینکه نگرانی های خود در مورد ریزش مو را کاهش دهید، بهتر است که از انجام کار هایی خاص اجتناب کنید. برخی این کار ها عبارتند از؛

مدل مو های سفت مانند، گیس بافت، بافت کف سر، بافتن مو و دم خرگوشی

انجام درمان با روغن داغ

استفاده از مواد شیمیایی مورد استفاده در فر و یا صاف کردن مو

استفاده از اتو های داغ فر یا صاف نماینده

دکلره کردن مو ها

اگر باید از مواد شیمیایی یا سفید نماینده در مو های خود بهره ببرید، از یک متخصص آموزش دیده یاری بگیرید و سعی نکنید این کار را خودتان در خانه انجام دهید.

ب) احتیاج به توقف یا تغییر برخی دارو ها

برخی از دارو های خاص می توانند به ریزش مو منجر شوند. این دارو ها عبارتند از؛

دارو های شیمی درمانی و پرتونگاری

دارو های رقیق نماینده خون (ضد انعقاد خون)

دارو های درمان افسردگی

دارو هایی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می گردد

دارو های قلب

دارو های نقرس

ایزوترتینوئین (Accutane) یا داروی درمان آکنه

البته باید توجه داشته باشید که اگر نگران ریزش مو های خود هستید، نمی توانید به یکباره مصرف چنین دارو هایی را به صورت خودسر قطع کنید. برای این کار و یافتن دارو هایی جایگزین، باید به پزشک خود مراجعه و با او مشورت کنید. گاه شما فقط باید منتظر بمانید تا دوره درمان خود را به اتمام برسانید. در بیشتر موارد، مو های شما پس از متوقف شدن درمان و استفاده از دارو هایی خاص، دوباره رشد طبیعی خود را از سر می گیرند.

rugozar.ir: مجله روگذر: مجله اخبار گردشگری

fastnote.ir: یادداشت سریع: گلچین اخبار و مقالات روز

منبع: فرارو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 97436

به "علت ریزش مو در مردان چیست و چگونه درمان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت ریزش مو در مردان چیست و چگونه درمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید