فارغ التحصیلان فکر جذب در بخش دولتی را فراموش کنند، دانشجویان باید کارآفرین وارد جامعه شوند

به گزارش مجله سرگرمی، فارغ التحصیلان فکر جذب در بخش دولتی را فراموش کنند زیرا دانشجویان باید کارآفرین وارد جامعه شوند این تنها راهی است که نیروی انسانی متخصص ایرانی نه تنها اشتغال پیدا می کند بلکه می تواند چرخ دنده های اقتصاد کشور را به حرکت درآورد.

فارغ التحصیلان فکر جذب در بخش دولتی را فراموش کنند، دانشجویان باید کارآفرین وارد جامعه شوند

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، متاسفانه بین میزان پذیرش دانشجو در بسیاری از رشته های تحصیلی و شرایط جامعه و نیازهای آن تناسبی وجود ندارد. دانشجویی که در دانشگاه دولتی درس می خواند با امید به اینکه از سد کنکور گذشته است، انتظار شغلی مناسب دارد. همینطور دانشجویان شهریه پرداز نیز به دلیل پرداخت شهریه امیدوارند بعد از تحصیل به شغل دست یابند. این در حالی است که به علت ظرفیت بسیار بالای رشته های فنی و همینطور انسانی معمولاً چنین نمی گردد و سرخوردگی زیادی در بین تحصیل کردگان ایجاد می گردد.

با توجه به آمایشی که روی شغل ها اجرا شده است می توان گفت در سراسر ایران در بخش های مختلف چه تعدادی شغل تعریف شده داریم؟ چه تعداد از آنها تصدی دارند؟ چه تعداد از آنها بدون اشتغال است؟ و برای توسعه کدام مشاغل در ایران ما برنامه داریم؟ کدامش نیاز بازار است؟ که در این راستا خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران درمورد اینکه پذیرش دانشجو با نیاز بازار تطابق ندارد با چند نفر از مسؤولین کشور به گفت وگو نشست.

نیاز سنجی شغلی و آموزشی وزارت علوم برای نیاز محور شدن دانشگاه ها

محمد حسین موسی زاده مدیرکل پژوهش و فناوری علمی و کاربردی در این باره معتقد است: دانشگاه ها براساس نیاز تأسیس نشده اند، به طوری که تعدادی از افراد دیپلم می گرفتند و یاد می دادیم که بفرایند لیسانس بگیرند و می گفتند نیاز به دانشگاه داریم که شروع به ساخت دانشگاه هایی مثل آزاد، پیام نور و علمی کاربردی کردیم. اگر بخواهیم نیاز محور باشیم وزارت علوم باید نیازسنجی شغلی و آموزشی انجام دهد تا بتوانیم پذیرش را براساس این معیارها انجام دهیم. در مواردی دانشجو برای نیاز نباید از طریق سنجش پذیرش گردد بلکه باید از طریق شرکت ها و سازمان هایی که نیروی کار نیار دارند پذیرش شوند و آموزش در دانشگاه ها انجام گردد.

وی بر این باور است که در دنیا یکسری دانشگاه وجود دارد که براساس پروژه های ملی اساسی مثل هوا فضا، رادار، مخابرات کار می کنند که معمولاً دانشگاه ها جوابگوی نوع نیازها هستند. وقتی شخصی دکتری برق می گیرد می تواند در سازمان هوا فضا کار کند چرا که براساس هایتک فعال است. در حال حاضر دانشگاه جامع برای برخی مشاغل نیازسنجی تدوین می کند که براساس این نیازسنجی بتوانیم در رشته های علمی کاربردی پذیرش داشته باشیم که امیدواریم برای سال آینده عملیاتی گردد که یک کار سخت و ملی است و ما باید آمایش سرزمین انجام دهیم و بدانیم شرایط پتانسیل چگونه است که بسیاری از عوامل دخیل بر آموزش هستند که نبایستی ساده انگاشته شوند.

رشته های دانشگاهی بر اساس نیاز بازار تنظیم نمی گردد

و اما در ادامه علی آهون منش رئیس اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی کشور می گوید: رشته های دانشگاهی را براساس نیاز بازار تنظیم نمی کنیم. یکسری رشته تحصیلی و فارغ التحصیل خروجی این رشته ها وجود دارد که این دانشجویان در بازار کار شروع به فعالیت می کنند. برای به کارگیری فارغ التحصیلان باید به فناوری های جدید، رشته های بین رشته ای و شرایط مالی بازار کار توجه کرد؛ زمانی که تقاضای رشته بالا می رود و وزارت علوم درگیر بررسی می گردد تا اینکه بگویند این دروس نیاز است یا نه معمولاً زمان زیادی می برد.

آهون منش معتقد است که تطابقی بین نیاز بازار و پذیرش دانشجو وجود ندارد.

بر اساس نیاز بازار؛ دانشگاه ها نیرو تربیت کنند/عدم ارتباط بین آمایش آموزش عالی و آمایش اشتغال در بخش بازار

با این اوصاف گفت وگویی با یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس داشتیم که وی نیز در این باره معتقد است: بازار به معنای اعم آن، شامل بخش های مختلفی است که دارای کرسی های شغل است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمایش روی شغل ها اجرا شده است؟ می گوید: در سراسر ایران در بخش های مختلف چه تعدادی شغل تعریف شده داریم؟ چه تعداد از آنها تصدی دارد؟ چه تعداد از آنها بدون اشتغال است؟ و برای توسعه کدام مشاغل در ایران ما برنامه داریم؟ کدامش نیاز بازار است؟

فتح الهی تصریح معتقد است: ابتدا باید نیاز بازار را تحت عنوان آمایش اشتغال در بخش های مختلف سامان دهیم و برای هر شغل نیروی انسانی مورد نیاز آن را به لحاظ دانش، بینش، مهارت و سلامت جسمی، روحی، معنوی و اجتماعی تعریف کنیم؛ نیاز بازار روشن می گردد و متناسب با نیاز بازار بخش های متولی با دانشگاه ها وارد مذاکره می شوند که ما در این بخش ها نیروی انسانی با این شرایط و با این تعاریف نیاز داریم. بنابراین دانشگاه تکلیف پیدا می کند نیروی انسانی را برای آن بخش مورد نیاز با شرایطی که نیاز دارد تربیت و تحویل دهد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس می گوید: ما همچنین ارتباطی به طور گسترده بین آمایش آموزش عالی و آمایش اشتغال در بخش بازار به معنای کلی نداریم و معمولا با جملات کلی سعی می کنیم صورت مسأله را پاک کنیم. با این روش ها نمی توان به این مسائل پاسخ داد. این روش باید به صورت سیستماتیک، عادلانه و با روش های علمی واکاوی و با روش های علمی به آن پاسخ داده گردد و با روش های علمی مورد نیاز آن بخش بازار هم تربیت و در اختیار آنها قرار بگیرد.

پیروزیت دانشگاه های معتبر در ایجاد کارآفرینی

و در ادامه پیگیری ها صحبتی با احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر داشتیم که وی در این باره معتقد است: در رشته های مهندسی پذیرش دانشجو با نیاز بازار تطابق دارد. شاید باید در 10 درصد آن تغییراتی ایجاد کنیم تا پذیرش دانشجو با نیاز بازار تطبیق بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه بحث اشتغال تا حدودی در رشته مهندسی ایراداتی دارد و در بحث اشتغال باید کار وجود داشته باشد، می افزاید: زمانی که صنایع مشکل مالی دارند و رشد مالی منفی یا نزدیک به صفر است طبیعتا جذبی وجود ندارد اگر رونق مالی وجود داشته باشد می توانیم جذب بیشتری داشته باشیم. البته این در مورد دانشگاه های معتبر دنیا است. در مورد دانشگاه هایی که کمی رشد کردند و خیلی به کیفیت نپرداختند مشکل بیشتر است. اگر اشتغال بیشتر گردد دانشگاه علم و صنعت قابلیت جذب دانشجو را دارد.

دانشگاه های برتر در کارآفرینی پیروز بودند

رئیس دانشگاه امیرکبیر می گوید: اگر کارآفرینی و مهارت افزایی را در رشته های مهندسی دنبال کنیم قطعا شرایط بهتر می گردد و افراد سعی می کنند دنبال استخدام نباشند. آنهایی که دنبال استخدام هستند چون مهارت خوبی دارند بهتر جذب می شوند و آنهایی که کارآفرین هستند دنبال استخدام نمی فرایند و معمولا خودشان همان طور که از نامشان پیداست کارآفرینی، ایجاد اشتغال و استخدام می کنند.ما باید این دو حوزه را در مهندسی دنبال کنیم البته در حال پیگیری هستیم. خیلی از برنامه ها اجرا شده است و دانشگاه های معتبر در بحث کارآفرینی پیروز بودند و در مورد مهارت افزایی نیز برنامه هایی داریم که باید دنبال کنیم.

باید مهارت نیرو ها را افزایش دهیم و به تربیت افراد کارآفرین بپردازیم

معتمدی معتقد است: دانشگاه ها باید به سمتی بفرایند و نیروهایی را تربیت کنند که صرفا هدف استخدام شدن در بخش دولتی و بخش خصوصی نداشته باشند. باید قید جذب در بخش دولتی را زد چون دستگاه های دولتی استخدامی ندارند یا بسیار کم است. بنابراین باید مهارت نیرو ها را افزایش دهیم و به تربیت افراد کارآفرین بپردازیم که بتوانند در بخش غیردولتی راحت تر استخدام شوند.البته همه این مسائل به بحث رونق مالی برمی گردد که ان شاالله با رفع تحریم ها بتوانند موقعیت های بهتری کسب کنند.

انتهای پیام/

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 71613

به "فارغ التحصیلان فکر جذب در بخش دولتی را فراموش کنند، دانشجویان باید کارآفرین وارد جامعه شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارغ التحصیلان فکر جذب در بخش دولتی را فراموش کنند، دانشجویان باید کارآفرین وارد جامعه شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید