معرفی مهارت های مدیریتی؛ 10 تکنیک کلیدی و کاربردی

به گزارش مجله سرگرمی، این روزها داشتن مهارت های مدیریتی در یک سازمان، یکی از عوامل پیشرفت و پیروزیت آن مجموعه به حساب می آید. در این میان منظور از رهبری پیروز، رهبری یک پروژه خاص و یا حتی سلسله مراتب یک ارگان یا سازمان نیست، بلکه رهبری قوی به معنی دستیابی به مهارت های مدیریتی است که به شما کمک می کند تیم خود را به سمت درستی هدایت کنید تا همگی به دستاوردهای جدید و نتایج عالی دست یابید. از این رو در این مطلب شما را با 10 تکنیک مدیریتی آشنا خواهیم کرد.

معرفی مهارت های مدیریتی؛ 10 تکنیک کلیدی و کاربردی

مهارت های مدیریتی

برای تبدیل شدن به یک رهبر و مدیر قوی، راه درازی در پیش دارید، در عین سادگی نکات و تکنیک های موثر در این زمینه، توجه ویژه شما و انجام دادن آن ها در فرایند کار، به شما برای قوی شدن در زمینه مدیریت کمک شایانی خواهد کرد. یک مدیر پیروز باید از تمام مهارت های مدیریتی آگاه باشد تا بتواند یک محیط کاری مناسب برای کارمندان خود فراهم کند و کارایی آنان را افزایش دهد. لیست مهارت های مدیریتی که در ادامه ارائه شده است به شما کمک خواهد که مدیر و رهبری پیروز باشید و اثربخشی سازمان خود را افزایش دهید.

1. الهام بخش بودن

به خاطر داشته باشید که کار شما صرفا در جهت اهداف، افزایش فروش یا افزایش سود نیست. این نکته برای سهام داران و سرمایه گذران بسیار حائز اهمیت است. در واقع باید همیشه تلاش کنید و چشم اندازهای عالی برای موقعیت و اهداف خود پیش بینی کنید و به تیم خود انگیزه بدهید. پس آستین های خود را بالا بزنید و به عنوان یک مدیر پیروز و یک رهبر قوی، کار های زیر را انجام دهید.

  • به تیم خود ملحق شوید تا پروژه های مهم را کامل کنید.
  • روی نقاط قوت هر فرد تمرکز کنید.
  • به تیم خود نزدیک تر شوید و با کمک سایر افراد تیم، مسائل سازمان را حل کنید.
  • ممکن است این موضوع بزرگ ترین چالش برای شرایط بحرانی باشد، اما پیدا کردن کلمات درست و مودبانه در یک شرایط سخت می تواند نشان دهد که شما یک مدیر حرفه ای هستید.

2. داشتن اولویت

واضح است که شما نمی توانید همه کارها را خودتان انجام دهید. علاوه بر این، اصلا شما نباید این کار را بکنید! توانایی شما برای محول کردن مسئولیت ها به اعضای تیم، نشان می دهد که شما به کارکنان خود اعتماد دارید و آن ها را به خوبی می شناسید. اما ممکن است این سوال پیش آید که چگونه فرد مناسب را انتخاب کنید؟ زمانی که به فردی فکر می کنید که قرار است مسئولیت ها را به عهده بگیرد، سه عامل زیر را در نظر بگیرید.

  • مهارت ها و تجربه او
  • سبک کاری (آیا اهداف او با مسئولیت هایی که می خواهید به آن محول کنید مطابقت دارد؟)
  • حجم کاری فرد (آیا او زمانی که مسئولیت های جدید را به عهده می گیرد، نیاز به زمان بیشتری برای انجام کارها دارد؟)

3. سرزنش نکردن تیم

شکست ها همیشه رخ می دهند؛ اما شما باید این واقعیت را بپذیرید و یاد بگیرید چطور بر آن ها غلبه کنید. در این شرایط دقت داشته باشید که وظیفه شما پیدا کردن شخص مقصر نیست! بنابراین به تیم خود اطمینان داشته باشید و صرفا آن ها را مسئول تصمیماتی بدانید که شما اتخاذ می کنید. به یاد داشته باشید که شما مدیر آن ها هستید و باید بخشی از مسئولیت اقدامات آن ها را قبول کنید. همچنین اگر نتایج خوب آن ها را می بینید، همیشه به آن ها لبخند بزنید اما اگر رفتاری بدی نیز از آن ها سر زد، سعی کنید در این مورد آن ها را سرزنش نکنید.

در شرایط سخت برای داشتن روابط خوب با تیم خود، بهتر است کارهای زیر را انجام دهید.

  • در شکست ها خود را سهیم بدانید.
  • سعی کنید روی مشکل کار کنید تا آن را اصلاح کنید.
  • در مورد ایجاد کارها و برنامه های بهتر، برای گذشتن از بحران هم فکری کنید.

4. ایجاد تفکر خلاق و نوآوری

مدیر همیشه به جلو نگاه می کند؛ او از ابداعات و رویکردهای خلاقانه برای مدیریت و فرآیندهای کسب و کار نمی ترسد. تفکر خلاقانه در بیشتر مواقع، باعث می شود که شما نتیجه ای که از تلاش تیم کسب می کنید، حدودا 100 درصد پیروزیت آمیز باشد. پس از قلم نیاندازید که کارکنان خود را به داشتن خلاقیت و نوآوری تشویق کنید. برای این منظور کارهای زیر را انجام دهید.

  • الگویی برای کارکنان خود ایجاد کنید و نوآوری های جدید را به آن ها نشان دهید.
  • یک تیم پشتیبانی برای خلاقیت آن ها در محل کار ایجاد کنید.
  • برای یافتن ایده ها سعی کنید، رخدادها و فرآیندهای پیروز را ثبت و تحلیل کنید.
  • به ایده ها و ابداعات جدید پاداش دهید و پیروزیت خود را با تیم خود جشن بگیرید.

5. مثبت بودن

اگر می خواهید مدیر خوبی باشید، باید درک کنید که با وجود هر شرایطی باید مثبت و با انگیزه باشید؛ حتی در سخت ترین! به یاد داشته باشید که رفتار شما در شرایط سخت، الگوی کارمندان شماست. بنابراین محکم بایستید و یک نگرش مثبت را در میان آن ها ایجاد کنید و اقدامات زیر را انجام دهید.

  • یک فضای دلنشین و محبت آمیز در محل کار خود ایجاد کنید.
  • زمانی که اوضاع خوب نیست، جملات مثبت بکار ببرید.
  • راه هایی برای حفظ تیم خود پیدا کنید تا زمانی که شرایط به شیوه ای بد پیش می رود، بتوانید تیم خود را حفظ کنید.

بیشتر بدانید: چگونه نگرش مثبت داشته باشیم؟

6. پیشرفت منابع انسانی

از قلم نیاندازید که بدون وجود افرادی که اطراف شما هستند و مهارت های خاص خود را دارند، آینده روشنی در انتظار شما نخواهد بود. بنابراین تیم و کارکنان خود را توسعه و آموزش دهید. به یاد داشته باشید که افراد تیم شما می توانند وظایف سنگین سازمان را تقسیم بندی کرده و انجام آن ها را آسان تر کنند؛ با این کار، روحیه افراد نیز تقویت خواهد شد.

از نکات زیر برای توسعه کارکنان خود استفاده کنید.

  • جلسات با کارکنان خود را به ابزاری برای یادگیری تبدیل کنید.
  • آموزش سالانه برای کارمندان داشته باشید. (با مربیان و افراد متخصص)
  • کارکنان را برای بهبود مهارت های آنان تشویق کنید.

7. استفاده از تجربیات

قطعا شما به عنوان یک مدیر، بدون در نظر دریافت تجربیات گذشته به پیروزیت نخواهید رسید. بنابراین شما باید همه جنبه های مدیریتی را در نظر بگیرید و نه فقط مهارت ها، ایده های سهامداران اصلی و یا رویکردهای نوآورانه!

با این راه حلها تصمیم گیری های خود را بهبود دهید.

  • سعی کنید شرایط فعلی سازمان را با درس هایی که در حرفه خود آموخته بودید، به چالش بکشید.
  • بهتر است زمانی که تصمیمات مهم می گیرید، یادداشت بردارید و نتایج را چه مثبت و چه منفی بنویسید، تا بتوانید در آینده به عقب برگردید و نتایج خود را ارزیابی کنید.

8. اعتماد به نفس داشتن

بیایید مدیران برتر را به خاطر بیاوریم؛ اصولا مدیران برتر به عنوان یک فرد خوشرو و دارای روابط نزدیک با مردم، در ذهن ها تداعی می شوند. معمولا آنان در مسائل و کامیابی ها با دیگر افراد، احساس همدردی دارند. اگر به این شکل رفتار کنید، کارکنان شما تمایل دارند که راه و روش شما را دنبال کنند.

بنابراین اعتماد به نفس خود را به کارکنان خود نشان دهید تا به عنوان یک الگوی پیروز برای آنان شناخته شوید. یک مدیر بزرگ به همه تیم خود در هر شرایطی اعتماد به نفس و انگیزه می دهد. شما نیز با اینکار به کارمندان خود الهام می بخشید و احساس اعتماد به نفس در آن ها را افزایش خواهید داد و این دقیقا همان چیزی است که شما برای پیروزیت بیشتر به آن نیاز دارید.

9. شوخ طبع بودن

شما به عنوان یک مدیر پیروز باید حس شوخ طبعی داشته باشید. زمانی که در شرایط بدی قرار می گیرید، باید کارکنان خود را تشویق کنید که آرام باشند. در این میان ایجاد فضای شاد و خندیدن می تواند روحیه تیم را بالا برده و افزایش بهره وری کارکنان در شرایط های سخت را به دنبال داشته باشد.

حس شوخ طبعی می تواند در شرایط وخیم مزایای زیر را داشته باشد.

  • باعث می شود که کارکنان شما احساس آرامش داشته باشند.
  • حس شوخ طبعی شما باعث می شود کارکنان شما را یک مدیر دلسوز و همراه در این شرایط تلقی کنند.
  • طنز و حس شوخ طبعی شما، اتحاد میان کارکنان در کار گروهی را بالا می برد.

همچنین بخوانید: 25 راه موثر در مدیریت کار گروهی

10. به مشکل بگویید چالش !

حتی اگر سخت تلاش کنید، باز هم ممکن است شکست بخورید. اما وظیفه شما به عنوان یک مدیر پیروز، این است که با این شکست کنار بیایید و آن را یک چالش تلقی کنید. یکی دیگر از مهارت های مدیریتی این است که اگر چیزی اشتباه پیش می رود، متوجه آن شوید و سعی کنید بهترین راه حل را پیدا کنید.

برای مدیریت کردن چالش ها، موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • به عنوان یک مدیر پیروز، آرام باشید و منطقی فکر کنید.
  • از تیم خود جدا نباشید؛ زیرا ممکن است روحیه منفی در آن ها ایجاد شود.
  • با تیم خود برای یافتن ریشه مشکل و یافتن بهترین راه حل، ارتباط برقرار کنید.

سخن سرانجامی

به یاد داشته باشید که تبدیل شدن به یک مدیر پیروز و موثر، آسان نبوده و شما باید مهارت ها و تجربیات زیادی در این زمینه کسب کنید. علاوه بر این، شما به عنوان یک مدیر پیروز باید الگوی مناسبی از هوش، عقل، صداقت، تعهد و فداکاری باشید. اما با رعایت کردن 10 تکنیکی که در این مقاله برای شما آورده شد، قطعا می توانید رفته رفته به یک مدیر موثر و پیروز تبدیل شوید. نظر شما در این باره چیست؟ به نظر شما یک مدیر پیروز چه مهارت هایی باید داشته باشد؟ لطفا نظرات و ایده های خود را با ما و سایر کاربران انگیزه در میان بگذارید.

در سرانجام به شما پیشنهاد می کنیم تا با نشانه های مدیریت ضعیف نیز در انگیزه آشنا شوید.

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 109213

به "معرفی مهارت های مدیریتی؛ 10 تکنیک کلیدی و کاربردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی مهارت های مدیریتی؛ 10 تکنیک کلیدی و کاربردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید