معرفی پرطرفدارترین و سالم ترین رژیم های جهان

به گزارش مجله سرگرمی، رژیم غذایی، در واقع همان مجموعه خوراکی ها و غذاهای مصرفی روزانه است که در هر کشور با توجه به فرهنگ و عادات غذایی مردمان آن متفاوت می باشد. بهترین رژیم، رژیمی است که بتواند تمامی مواد مورداحتیاج بدن از جمله پروتئین، انواع ویتامین ها، آمینواسیدها، اسیدهای چرب، مواد معدنی و... را تامین نموده و انرژی لازم برای انجام کارهای روزانه را فراهم آورد. گاهی اوقات افراد به دلیل کاهش وزن، جلوگیری از چاقی، ابتلا به یک بیماری مانند دیابت یا کلسترول، مجبور به کاهش غذای مصرفی روزانه و حذف بعضی از مواد غذایی می شوند. این افراد حتما باید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نموده و طبق دستور غذایی او عمل نمایند تا بدنشان دچار کمبود مواد مغذی و ویتامین ها نشود. به این نوع رژیم ها، رژیم درمانی گفته می شود که متناسب با نوع بیماری و میزان وزن بدن تجویز می شود. بعضی رژیم ها نیز ریشه در اعتقادات و سبک زندگی افراد دارند که از بین آنها می توان به وگان و گیاهخواران اشاره نمود. در این بخش با 8 رژیم غذایی دنیا که مورد استقبال قرار گرفته است، آشنا می شوید. تمامی این رژیم ها متناسب با ویژگی های جسمی انسان و مواد مورد احتیاج بدن او طراحی شده است. با خبرنگاران همراه باشید تا با این 8 رژیم آشنا شوید.

معرفی پرطرفدارترین و سالم ترین رژیم های جهان

رژیم وگان (Vegan)

وگان قبل از این که یک رژیم غذایی باشد، یک سبک زندگی است. وگان ها با پرورش صنعتی حیوانات مخالف بوده و هر نوع محصول مرتبط با حیوانات را که باعث کشتن یا آزار و اذیت آنها باشد، تحریم می کنند. این محصولات تنها شامل مواد غذایی نیستند، بلکه انواع لباس، لوازم آرایشی بهداشتی و... را نیز شامل می شوند. وگان ها تنها به دنبال داشتن یک رژیم غذایی سالم نیستند، بلکه این کار را بیشتر به دلیل حمایت از حقوق حیوانات و حفاظت از محیط زیست انجام می دهند و معتقدند تمامی مواد غذایی سالم و مورد احتیاج و احتیاجات روزمره را می توان به وسیله کشاورزی و کشت گیاهان متنوع فراهم کرد. استفاده از گیاهان نه تنها برای سلامتی جسمی و روانی انسان ها مفید است، بلکه باعث زندگی بهتر حیوانات و عذاب کمتر آنها خواهد شد. وگانیسم ها نه تنها گوشت، بلکه تمامی مواد غذایی که با حیوانات در ارتباط است را از رژیم غذایی خود حذف می کنند. این مواد شامل تخم مرغ، عسل و فرآورده های لبنی نیز می باشد.

رژیم گیاهخواری (vegetarian)

گیاهخواری یا رژیم سبزیجات، نوع دیگری از رژیم است که برای سلامتی و تناسب اندام توصیه می شود. گیاهخواران از خوردن انواع گوشت شامل گوشت قرمز، گوشت سفید، موجودات دریایی و... خودداری نموده و برای تامین مواد مورد احتیاج بدن انواع میوه، سبزیجات، حبوبات، آجیل و... را جایگزین می کنند. بعضی از گیاهخواران تنها گوشت را از رژیم غذایی خود قطع می کنند و تخم مرغ، شیر، محصولات لبنی، عسل و... را در برنامه غذایی خود دارند. اما دسته ای دیگر همان وگان ها هستند که علاوه بر گوشت، دیگر محصولات مرتبط با حیوانات را نیز از رژیم غذایی خود قطع می کنند و تنها به گیاهخواری می پردازند. خام خواری نیز نوع دیگری از گیاهخواری محسوب می شود که در آن هیچ غذای پخته ای مصرف نمی شود و تمامی غذاها به صورت زنده و خام مورد استفاده قرار می گیرند. براساس تحقیقات صورت گرفته، این رژیم غذایی بسیار سالم بوده و از ابتلا به بیماری هایی چون کلسترول، فشار خون، دیابت و بیماری های مغزی و قلبی پیشگیری می نماید.

رژیم مدیترانه ای (Mediterranean)

محققین در آنالیز های خود به این نتیجه رسیدند که مردم حوزه مدیترانه به ویژه کشورهای ایتالیا و یونان در مقایسه با سایر مردم دنیا، سالم تر بوده و عمر طولانی تری دارند. تحقیقات بر روی این موضوع ادامه پیدا کرد تا این که آنها متوجه تفاوت هایی در عادات غذایی مردم این منطقه از دنیا شدند. رژیم مدیترانه ای مربوط به رژیم غذایی مردم کشورهای اروپای جنوبی است که کشورهای یونان، ایتالیا، فرانسه، پرتغال و اسپانیا را در بر می گیرد. در این رژیم بیشتر از روغن زیتون، مواد غذایی گیاهی، میوه ها و سبزی های تازه، حبوبات، محصولات لبنی و دانه های روغنی استفاده می شود. مصرف ماهی و تخم مرغ در سطح متوسط و مصرف گوشت و محصولات گوشتی نیز به حداقل رسیده است. رژیم مدیترانه ای تاثیر بسیار خوبی بر روی کاهش وزن داشته و خطر ابتلا به بیماری های مهلکی چون حملات قلبی، دیابت نوع 2 و... را کم می نماید.

رژیم خام خواری (Raw Veganism)

خام خواری زیرشاخه ای از رژیم غذایی گیاهخواری محسوب می شود که در آن هیچ پخت و پزی انجام نشده و مواد غذایی هیچ حرارتی به غیر از نور خورشید نمی بینند. در این جا تنها از خیساندن، خشک کردن، آب گیری یا جوانه زدن برای آماده سازی غذا و مصرف موادی چون حبوبات، غلات و دانه ها استفاده می شود. در حالت ایده آل همه گیاهان و میوه ها ارگانیک بوده و از هیچ مواد تقویت کننده یا آفت کشی در پرورش آنها استفاده نشده است. مصرف انواع غذاهای تصفیه شده، پاستوریزه و فرآوری شده در این نوع رژیم ممنوع بوده و حتی شیر و تخم مرغ نیز در صورت استفاده، خام خورده می شود. خام خواران مصرف نوشیدنی هایی چون چای، قهوه و الکل را نیز از برنامه غذایی خود قطع می کنند.

رژیم ساحل جنوبی (South beach diet)

هدف این رژیم در ابتدا کم شدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی بود که از طرف انجمن قلب آمریکا نیز مورد حمایت نهاده شد. اما بعدها به یکی از پرطرفداترین رژیم ها برای کاهش وزن تبدیل شده و به مردم سراسر دنیا معرفی شد. اساس این رژیم بر روی نوع کربوهیدرات و چربی های مصرفی است که این کار را با انتخاب بهترین نوع آنها انجام می دهد. با این توصیف، انواع قندها و شیرینی ها، برنج و نان سفید که در دسته کربوهیدرات های بد قرار دارند، از رژیم غذایی حذف شده و جای خود را به سبزیجات، حبوبات، نان و برنج قهوه ای می دهند. این رژیم در کنار ورزش و فعالیت بدنی مناسب، تاثیر فوق العاده ای بر روی کاهش وزن بدن داشته و نتیجه خوبی را برای افراد به همراه دارد.

رژیم منطقه (Zone)

اگر به دنبال حذف چربی های بدن خود هستید، پیشنهاد می کنیم رژیم منطقه را انتخاب نمایید. این رژیم بر اساس کنترل میزان انسولین بدن کار خود را انجام داده و در دراز مدت نتیجه قابل قبولی را برای رسیدن به وزن ایده آل، به همراه دارد. در رژیم منطقه خوردن هیچ ماده غذایی ممنوع نیست! در این جا برای هر وعده غذایی 40 درصد کربوهیدرات در نظر گرفته شده و سهم پروتئین و چربی نیز 30 درصد برای هرکدام می باشد. البته رژیم منطقه مانند رژیم ساحل جنوبی تاکید بسیاری بر نوع چربی و کربوهیدرات مصرفی داشته و انتخاب بهترین آنها را توصیه می نماید.

رژیم اتکینز (Atkins)

اتکینز در واقع نوعی رژیم لاغری و کاهش وزن است که در آن مصرف قند و کربوهیدرات ها کاهش یافته و انرژی بدن به وسیله مصرف چربی و پروتئین تامین می شود. افرادی که این رژیم را برای کاهش وزن خود انتخاب می کنند موادی چون برنج، نان سفید، سیب زمینی، انواع غلات، روغن، شکر، نوشابه و تمامی مواد حاوی کربوهیدارت بالا را از برنامه غذایی خود حذف نموده و مصرف مواد پروئینی چون انواع گوشت، مواد غذایی دریایی، آجیل و مغزها، لبنیات پرچرب، تخم مرغ، چربی های سالم و... را افزایش می دهند.

رژیم ویت واچرز (Weight Watchers)

ویت واچرز یا کنترل وزن یک رژیم غذایی سالم، تدریجی و پایدار است که برای کاهش وزن افراد و ثبت وزن بسیار مفید خواهد بود. این رژیم در دهه 1960 توسط یک خانم خانه دار ارائه شد. جین نیدیچ (Jean Nidetch) یک خانم چاق اهل نیویورک بود که با یک رژیم غذایی مناسب وزن خود را کاهش داد و به میزان ایده آلی رساند. نگرانی جین از بازگشت به وزن قبلی باعث شد تا او یک گروه کنترل وزن با دوستانش تشکیل دهد. این گروه کم کم گسترش یافت و به یک شرکت بزرگ با شعبات زیاد در سراسر دنیا تبدیل شد. ویت واچرز امکان امتیاز دهی به غذاها و نوشیدنی ها و معین میزان کالری، چربی و فیبر موجود در هریک از آنها را ایجاد نمود و چند سال این فرایند را ادامه داد. امروزه برنامه آنلاین ویت واچرز یکی از مطرح ترین برنامه های کاهش وزن دنیاست که دارای پشتیبانی 24 ساعته بوده و امکان استفاده از جلسات حضوری، گروهی و مربی شخصی را برای افراد ایجاد می نماید. کاربران این برنامه می توانند از دستورات غذایی متنوع و ویدیوهای تمرین روزانه و تناسب اندام، برنامه مراقبت از وزن و دیگر ویژگی ها و امکانات استفاده نموده و به وزن ایده آل خود برسند. این برنامه مجانی نیست و با توجه به استفاده اعضا، هزینه هایی را به صورت هفتگی یا ماهانه دریافت می نماید.

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همگردی
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 59922

به "معرفی پرطرفدارترین و سالم ترین رژیم های جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی پرطرفدارترین و سالم ترین رژیم های جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید