کشف سازه معماری دوره پهلوی اول در محور پلدختر- خرم آباد

به گزارش مجله سرگرمی، سیدامین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: چند روز پیش در حین فعالیت های عمرانی در طول محور ارتباطی پلدختر به خرم آباد بخشی از یک سازه معماری آشکار شد.

کشف سازه معماری دوره پهلوی اول در محور پلدختر- خرم آباد

وی افزود: با توجه به حساسیت موضوع بلافاصله نیروهای یگان حفاظت و باستان شناسان این اداره کل به منظور کارشناسی به محل اعزام و مستندسازی اولیه از این اثر به عمل آمد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان شرح داد: سازه مکشوفه مربوط به دوره پهلوی اول است و به منظور حفاظت هر چه بیشتر مجددا با خاک پوشیده می شود.

سازه معماری کشف شده مربوط به یک برج دیده بانی است

عطا حسن پور، کارشناس باستان شناسی نیز در این رابطه گفت: این سازه معماری مربوط به یک برج دیده بانی است که بر اثر ریزش کوه در زیر خاک و سنگ مدفون مانده است.

وی با اشاره به وجود آثار مشابه در طول محور ارتباطی لرستان تا خوزستان بیان نمود: پلان این اثر مدور و مصالح به کار رفته در آن سنگ و خشت است.

مهر نوشت، این کارشناس باستان شناسی با اشاره به وجود یک برج سالم در فاصله 500 متری این سازه افزود: این بناهای کوچک و انفرادی با هدف کنترل و نظارت بر جاده ارتباطی (تنگه گازرده) ایجاد شده و فواصل کوتاه آنها از یکدیگر امکان انتقال اخبار را از طریق صدا در زمانی اندک فراهم می کرده است.

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: گردشبان
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 120610

به "کشف سازه معماری دوره پهلوی اول در محور پلدختر- خرم آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سازه معماری دوره پهلوی اول در محور پلدختر- خرم آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید